آخرین اخبارافغانستانروند صلحزنانسیاستصلح

زنان بلخی خواستار تامین حقوق زنان در توافقات صلح شدند

فعالان حقوق زن در بلخ ضمن اشاره به این موضوع که با خروج نیروهای خارجی ادامه جنگ در افغانستان معنا ندارد، خواستان تامین حقوق زنان در توافقات صلح شدند.


به گزارش خبرگزاری دید، فریبا اکبریار از برگزارکنندگان «ایتلاف زنان در روند صلح»، امروز دوشنبه( ۶ ثور) در همایشی در مزار شریف گفت، قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک نمایند، بعد از خروج آنان ادامه جنگ معنا ندارد و باید متوقف شود.
او همچنین گفت که قربانیان اصلی جنگ، همیشه زنان بوده‌اند؛ برای همین باید سرنوشت زنان توسط خود آنان در روند صلح و وضعیت کشور مشخص شود.
فریبا اکبریار ادامه داد: زنان افغانستان توانمندی مدیریت سرنوشت خود را پیدا کرده و می توانند حقوق خود را بگیرند و صدای شان را بلند کنند.
وی یادآور شد که زنان افغانستان در توافقات صلح حقوق خود را می‌خواهند و دیگر هرگز چادر بر سر کرده در خانه‌ها نمی‌نشینند تا بر آنان ظلم صورت بگیرد. برای همین امروز جمع شدیم تا از طریق رسانه‌ها صدای خود را به گوش مسئولین و جهانیان برسانیم.
هدیه ارمغان: نگرانی زنان کشور با خروج ناتو و نیروهای امریکایی بیشتر شده است؛ چون یک اجماع عمومی برای دفاع از حقوق زن در افغانستان شکل نگرفته است.
خانم ارمغان افزود که طالبان تعادل و تعهد ندارند و هر لحظه دچار تحول هستند و نشست ترکیه این موضوع را ثابت کرد. از سوی دیگر حقوق قربانیان جنگ در گفت‌وگوهای صلح در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین چطور می‌توانیم حقوق این جماعت را بدون حضورشان مد نظر بگیریم.
وی گفت وضعیت شکننده اقتصادی، بیکاری جوانان و تمامی مشکلات فعلی ریشه در جنگ و ناامنی دارد و باید این موضوعات مورد توجه دو طرف باشد از همه مهمتر باید روی آتش‌بس توافق صورت بگیرد.
سوریا باور کارشناس مسایل اجتماعی می‌گوید، طالبان باید بدانند که طرف حساب شان تنها رییس جمهور نیست؛ بلکه با تمام ملت افغانستان روبرو هستند و از همین آدرس مردم، حکومت امتیازاتی چون آزادی زندانیان طالبان را صادر کرد و طالبان نادیده گرفتند. توقع مردم از طالبان زیاد نیست؛ اما باید به خواست مردم افغانستان احترام بگذارند.
این در حالی است که حضور کمرنگ زنان در روند صلح، خطر بازگشت طالبان و از دست‌رفتن دستاوردهای آنان در حوزه حیات اجتماعی و سیاسی و نیز سیاست‌های زن‌ستیزانه طالبان در زمان حاکمیت رژيم امارت از عمده ترین نگرانی‌ها و انتقادهای این طیف از روند جاری صلح محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا