آخرین اخباراجتماعاسلایدشوافغانستانحقوق بشرزنان

دیدبان حقوق بشر:

زنان معلول با سوء‌استفاده‌ سیستماتیک مواجه هستند/ در گفت‌وگوهای صلح نادیده گرفته شده‌اند

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید زنان و دختران معلول در افغانستان با موانع، تبعیض و آزارهای جنسی روبرو هستند و رهبران افغانستان در مذاکرات صلح احتمالی جمعیت معلول این کشور را نادیده گرفته است.

سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید زنان و دختران معلول در افغانستان با موانع، تبعیض و آزارهای جنسی روبرو هستند و رهبران افغانستان در مذاکرات صلح احتمالی جمعیت معلول این کشور را نادیده گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دید، سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش ۳۱ صفحه‌ای امروز سه‌شنبه(۹ ثور) می‌گوید که زنان دارای معلولیت در افغانستان با سوء‌استفاده‌های سیستماتیک مواجه‌اند و در گفت‌وگوهای میان‌افغانی نیز کاملاً نادیده گرفته شدند.
گزارش این سازمان بیان می‌کند: «معلولیت ضعف نیست: تبعیض و موانعی که زنان و دختران دارای معلولیت در افغانستان روبرو هستند، موانع روزمره‌ای است که زنان و دختران معلول افغانستانی در یکی از فقیرترین کشورهای جهان با آن روبرو هستند».
گزارش می‌افزاید که حکومت افغانستان باید فوراً سیاست و شیوه‌هایی را که مانع زنان و دختران از دسترسی به حقوق اولیه بهداشت، تحصیل و کار می‌شود، اصلاح کند.
این گزارش از کمک‌کنندگان نیز خواسته است که از حقوق تمام مردم افغانستان دارای معلولیت پشتیبانی کنند.
پاتریشیا گراسمن محقق بخش آسیایی این سازمان می‌گوید: « همه مردم افغانستان دارای معلولیت از دریافت خدمات دولتی با ننگ و تبعیض روبرو هستند، اما زنان و دختران قربانی «نامرئی» این سوءاستفاده هستند. بحران Covid-19 دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای زنان و دختران با معلولیت را دشوارتر می‌کند».
طبق این گزارش، حدود ۸۰ درصد دختران دارای معلولیت از درس محروم‌اند.
گراسمن می‌افزاید: «در آمادگی برای گفت‌وگوهای صلح احتمالی، رهبران افغانستان به طور کلی جمعیت بزرگ مردم افغانستان را که دارای معلولیت هستند، نادیده گرفته است. دولت باید اطمینان دهد كه افراد دارای معلولیت، اکنون و در آینده، كمک‌های مورد نیاز خود را دریافت می‌كنند».
افغانستان در نتیجه ده‌ها درگیری، بیشترین جمعیت دارای معلولیت را دارد.
دیدبان حقوق بشر این گزارش را پس از مصاحبه با ۲۶ زن و دختر دارای معلولیت همراه فامیل‌ آن‌ها در شهرهای مانند کابل، هرات و مزار شریف تهیه کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا