آخرین اخبارافغانستانحقوق بشر

سازمان گزارشگران بدون مرز از دادگاه لاهه خواست قتل خبرنگاران را در افغانستان بررسی کند

گزارش‌گران بدون مرز با ارسال شکایت‌نامه‌ای، از دیوان کیفری بین‌المللی خواستار تحقیق قتل‌های هدفمند خبرنگاران و اعضای جامعه مدنی در افغانستان شد. این سازمان می‌گوید دلایل قابل قبولی دارد که گروه‌های مسلح مسئول بیشترین موج قتل‌ها است.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان گزارش‌گران بدون مرز (RSF) به تازگی در بیانیه‌ای گفت که این سازمان با ارسال شکایت‌نامه‌ای به فاتو بنسودا دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواهان تحقیق و بررسی در باره جنایات انجام شده علیه خبرنگاران در یک سال گذشته شده است.
۱۱ خبرنگار و همکار رسانه‌ای در این مدت کشته شده‌اند.
گزارش‌گران بدون مرز (RSF) با استناد به ماده ۱۵ اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، پرونده این کشته‌شدگان را برای تحقیق و بررسی اتهام جنایت جنگی به دادستان ارائه کرده است.
در بیانیه این سازمان آمده است: در زمینه جنگ مسلحانه، وخیم‌تر شدن وضعیت امنیتی و بیشتر شدن خشونت علیه جامعه مدنی همه‌ این خبرنگاران و همکاران رسانه‌ها هدفمند برای فعالیت‌های رسانه‌ای‌شان کشته شده‌اند. RSF دلایل قابل قبولی در دست دارد که گروه‌های مسلح و در صدر آن‌ها طالبان و برخی گروه‌های وابسته به آن‌ها بیشترین مسئولیت این موج کشتار را بر عهده دارند.
دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از سوی دادگاه تجدیدنظر این دیوان به تاریخ ۵ مارچ ۲۰۲۰، مجوز دریافت کرد، تا در باره‌ جنایات انجام شده از سال ۲۰۰۱ به این سو تحقیق و بررسی کند. دادخواست گزارش‌گران بدون مرز در چارچوب این تحقیق و بررسی انجام شده است، تا در تحقیق و بررسی درباره جنایات انجام شده علیه این خبرنگاران و همکاران رسانه‌ها و به منظور پیگرد عاملان این جنایات مصادیق جنایت جنگی یا هر نوع اتهام دیگری در چارچوب اساسنامه‌ رُم دیوان کیفری از آن میان اتهام جنایت علیه بشریت آشکار شود.
از سال۱۳۸۰ (۲۰۰۱ ) خبرنگاران در افغانستان به خاطر انجام وظیفه خود بهای گرانی پرداخته‌اند و تا امروز دست کم ۱۰۰ خبرنگار برای انجام وظیفه اطلاع رسانی جان داده‌اند.
١٦ تن از آن‌ها شهروندان کشورهای خارجی بوده‌اند.
در همین زمان بیش از ۶۰ رسانه مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده‌ و صدها تهدید علیه خبرنگاران و رسانه‌ها ثبت شده است.
گفتنی است که در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۱ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا