آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستفرهنگ عامهگزارش

تجلیل از روز ملی قوم بلوچ؛

سخنرانان: بلوچ‌ها فرزندان اصیل این میهن هستند

روز ملی فرهنگ قوم بلوچ که برابر است با ( ۱۲ حوت/۲ مارچ) با حضور مقامات بلند پایه دولتی، چهره‌های سیاسی و بزرگان قوم بلوچ در کابل بزرگداشت شد. سخنرانان در این همایش، بلوچ‌ها را فرزندان اصیل این سرزمین خواندند که با تلاش‌ها و شجاعت‌های شان سبب سربلندی افغانستان شده‌اند.

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
روز ملی فرهنگ قوم بلوچ که برابر است با ( ۱۲ حوت/۲ مارچ) با حضور مقامات بلند پایه دولتی، چهره‌های سیاسی و بزرگان قوم بلوچ در کابل بزرگداشت شد. سخنرانان در این همایش، بلوچ‌ها را فرزندان اصیل این سرزمین خواندند که با تلاش‌ها و شجاعت‌های شان سبب سربلندی افغانستان شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، روز ملی فرهنگ قوم بلوچ که برابر است با (۱۲ حوت/۲مارچ) با حضور داشت شماری از مقامات دولتی، چهره‌های سیاسی و بزرگان قوم بلوچ در تالار مطبوعات وزارت اطلاعات و فرهنگ طی مراسمی بزرگداشت شد.
در نخست پیام رییس جمهور غنی از سوی سید علی‌رضا محمودی مشاور امور سیاسی و مردمی دفتر شورای امنیت ملی خوانده شد.

سید علی رضا محمودی مشاور امور سیاسی و مردمی شورای امنیت ملی


در پیام رییس جمهور غنی که به مناسبت روز فرهنگ بلوچ صادر شده، آمده است که بلوچ‌ها باشندگان اصیل این کشور اند و دوشا دوش سایر اقوام با هم برادر این سرزمین همیشه برای استقلال، عزت و سربلندی آن تلاش کردند و قربانی داده‌اند.
در ادامه پیام رییس جمهور کشور، گفته شده که دولت افغانستان با تاکید بر این که قوم بلوچ از حقوق مساویانه با سایر اقوام کشور برخوردار است، در راستای حمایت، حفاظت، تقویت و غنامندی فرهنگ پربار کشور به ویژه فرهنگ بلوچی با توجه به هدایات قانون اساسی بیشتر از پیش گام‌های ارزشمند بر خواهد داشت.
در ادامه برنامه، نظام‌الدین فطرت بلوچ رییس شورای بلوچ‌های افغانستان گفت: « این محفل به منظور پاسداشت از روز جهانی فرهنگ ملی بلوچ برگزار شده است. از آنجایی که فرهنگ و تاریخ یک قوم پیوند ناگسستنی با سرنوشت ملت‌ها دارد ما باید از داشته‌های فرهنگی هر قوم پاسداری و حفاظت کنیم».
رییس شورای قوم بلوچ‌ها در ادامه افزود که دفاع و پاسداشت از فرهنگ یک قوم به معنای تضاد با سایر فرهنگ‌ها در کشور نیست بلکه پیوندها و رابطه‌ها را مستحکم و ارزش‌های مشترک فرهنگی را تقویت می‌کند. فرهنگ قوم بلوچ با فرهنگ‌های سایر اقوام مشترکات زیادی دارد.


آقای بلوچ از وزارت اطلاعات و فرهنگ، وزارت اقوام و قبایل، اکادمی علوم افغانستان و سایر نهادهای ملی و بین‌المللی خواست تا با راه‌اندازی برنامه‌های فرهنگی در کشور زمینه رشد و تعامل فرهنگ‌ها را فراهم کنند.
وی همچنان افزود که قوم بلوچ در برخی از کشورها از جمله افغانستان، پاکستان، ایران، امارات متحده عربی، عمان، بحرین، قطر، عربستان‌ سعودی، ترکمنستان و سایر کشورها با جمعیتی در حدود ۱۰۰ میلیون نفر زندگی می‌کنند.
رییس شورای بلوچ‌های افغانستان در مورد ویژگی‌های فرهنگ قوم بلوچ گفت: « سوزن دوزی بلوچ، زیبایی لباس بلوچ، شمشیر زنی بلوچ… بخشی مهم از فرهنگ غنی قوم بلوچ در جهان است. بلوچ‌ها در ۲۹ ولایت افغانستان زندگی می‌کنند که تعداد نفوس شان به بیش از شش میلیون نفر می‌رسد».
آقای بلوچ با اشاره به رویدادی که در ولایت فاریاب میان قوم بلوچ و والی فاریاب رخ داده بود، گفت: « ما از حکومت و نهادهای ملی و بین‌المللی می‌خواهیم تا در راستای تامین حقوق همه اقوام افغانستان و مخصوصاً قوم بلوچ تلاش کنند و اجازه توهین و تحقیر به هیچ کسی در برابر قوم بلوچ داده نشود».
همچنان محب‌الله صمیم وزیر اقوام و قبایل که در این مراسم حضور داشت گفت: « به عنوان یک افغان از قوم بلوچ تشکر می‌کنم که با کارنامه درخشان شان باعث عزت و ارزش افغانستان شده است».


آقای صمیم می‌گوید که تجلیل از فرهنگ، تجلیل از ازرش‌های کشور است و این ارزش‌ها است که فرهنگ را زنده نگهداشته است. برگزار کنندگان این مراسم با تجلیل از روز فرهنگ قوم بلوچ یک گام مثبت در راستای حفظ ارزش‌های فرهنگی کشور برداشته است.
طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مراسم گفت: مطابق به قانون اساسی، افغانستان خانه مشترک همه اقوام است و هر قوم و تبار که در هر گوشه و کنار این کشور زندگی می‌کنند آزاد و مستقل هستند».
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ از تمام فرهنگیان و جوانان قوم بلوچ می‌خواهد تا برای بارور شدن و غنامندی فرهنگ قوم بلوچ با این وزارت همکاری کنند.


آقای زهیر با حمایت از کارهای فرهنگی قوم بلوچ گفت که اگر جوانان و فرهنگیان قوم بلوچ کتاب، رمان، داستان، شعر، به زبان بلوچی بنویسند وزارت اطلاعات و فرهنگ آماده است آن را چاپ کند.
وی تاکید کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ میراث‌های غیر ملموس افغانستان را در سازمان جهانی یونسکو ثبت می‌کند و از رییس شورای بلوچ‌های افغانستان خواست تا در گردآوری این داشته‌های فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ را همکاری کنند. او اضافه کرد که حفظ خرده فرهنگ‌های قومی در غنامندی فرهنگ ملی حایز اهمیت است که متاسفانه برخی از خرده فرهنگ‌ها در حال از بین رفتن است.
آقای زهیر می‌گوید: برخی از کشورهای منطقه به دلیل مشترکات قومی در پی ثبت دارایی‌های فرهنگی برخی از اقوام افغانستان است. او می‌گوید به دلیل آنکه قوم بلوچ در کشورهای منطقه زندگی می‌کنند آن کشورها برخی از خرده فرهنگ‌های این قوم را به نام فرهنگ ملی خودشان ثبت کردند که باید در این زمینه وزارت اطلاعات و فرهنگ با همکاری فرهنگیان اقوام به گونه جدی تلاش کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا