آخرین اخبارجهانسیاست

ترامپ:

سرانجام چین پایگاه بگرام را تصرف خواهد کرد

خبرگزاری دید: رییس جمهور پیشین امریکا بار دیگر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را «شرم‌آور» خوانده و گفته که با خروج امریکا، چین بر پایگاه نظامی بگرام بزرگترین مرکز نظامی امریکا در افغانستان مسلط می‌شود، چون با تاسیسات هسته‌ای چین فقط یک ساعت فاصله دارد.

دونالد ترامپ روز یکشنبه(۱۶عقرب) در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» از احتمال تسلط چین بر پایگاه نظامی بگرام در افغانستان خبر داد؛ پایگاهی که امریکا حدود سه ماه پیش آن را بدون در جریان گذاشتن دولت سابق افغانستان ترک کرد.
او با بیان این که دولت او برنامه‌ای برای خروج این چنینی نداشت، گفت: «ما بگرام را نگه می‌داشتیم زیرا در کنار چین است و یک ساعت با تاسیسات هسته‌ای چین فاصله دارد. به نظر من اکنون چین بر بگرام تسلط خواهد یافت».
رییس جمهور پیشین امریکا همچنین خروج از افغانستان را برای دولت بایدن «شرم‌آور» و تسلیمی دارایی‌های امریکایی از جمله سلاح و تجهیزات به طالبان خواند.
به گفته او، عقب نشینی بایدن از افغانستان با آن که با مخالفت نظامیان روبه‌رو بود، منجر به کشته شدن ۱۳ نیروی امریکایی، جراحت شدید ده‌ها تن و کشته و زخمی شدن غیر نظامیان شد و سقوط این کشور به دست طا-لبان را تسریع کرد. او افزود که اکنون دولت بایدن در این باره سکوت کرده‌ و در مورد آن صحبت نمی‌کند.
مقام‌های دولت بایدن اما از خروج شتاب‌زده از افغانستان دفاع می‌کنند و می‌گویند خروج تبعات کمتری نسبت به ادامه حضور نیروهای امریکایی در افغانستان داشت.
این مقام‌ها همچنین گفته‌اند که توافقنامه دوحه که از سوی دولت ترامپ امضا شد امریکا را ناگزیر به خروج نظامی از افغانستان کرد. ترامپ در مصاحبه خود گفت: «ما هم از افغانستان خارج می‌شدیم؛ اما با قدرت خارج می‌شدیم».
او تاکید کرد که در صورت خروج توسط دولت وی، تجهیزات و سلاح‌های امریکایی از افغانستان بیرون کشیده می‌شد و کسی کشته و زخمی نمی‌شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا