آخرین اخبارورزش

سرنوشت دو اتفاق در یک بازی؛ دشمنِ دشمن تو گاهی دوست تو می‌شود

اوضاع در لیگ برتر انگلستان به تار مویی بند است. فوتبال در انگلستان حکمی شبیه به جنگ‌های قومی و منطقه‌ای در کشورهای جهان سومی مثل ما دارد. شهرها معمولاً به دو تیم کارگری و مرفه تقسیم می‌شود و علامت معمول در بین آن‌ها رنگ پیراهن سرخ و آبی است. حرکتی سیاسی که برای کنترول نظم جمعی و هم‌چنین کانونی برای تخلیه روانی و اجتماعی و تاریخی جامعه ساخته شده است.

امشب بازی حساس بین دو تیم همشهری منچستر یونایتد و منچستر سیتی انجام می‌شود. بازی حساسی که نتیجه آن روی دو اتفاق حساس نقش بسیار مهمی دارد. منچستر یونایتد محبوب‌ترین تیم فوتبال جهان، در صورتی که بازی را ببرد، چانس حضور خود را در بازی‌های سال آینده لیگ قهرمانان اروپا به فیصدی بسیار بالایی خواهد رساند و هم‌چنان چانس لیورپول، دشمن خونین قدیمی‌اش را برای قهرمانی بسیار بالا خواهد برد.
اوضاع در لیگ برتر انگلستان بسیار حساس است. دو تیم صدر نشین، لیورپول و منچستر سیتی با دو امتیاز اختلاف در تعقیب یک‌دیگر هستند. بازی عقب‌افتاده امروز تقریباً آخرین چانس منچستر سیتی برای صدر نشینی است. لیورپول در این قطار تنها یک خطای کوچک با تساوی در دربی با تیم همشهری خود اِورتون داشت و به همین سبب «با یک بازی بیشتر و دو امتیاز بالاتر» روی خط لرزان صدر جدول تکیه زده است.
پس از دو تیم کاخ نشین صدر جدول، رقابت تنگاتنگ دیگری میان چهار تیم دیگر برای وزارت و جواز حضور در لیگ قهرمانان اروپا جریان دارد.
چهار تیم با اختلاف پنج امتیاز!
البته این تیتر تا قبل از هفته گذشته قابل اعتبار بود. وضعیت فعلی اختلاف ۶ امتیاز است و در صورت برد امشب منچستر یونایتد و آرسنال، اختلاف دوباره به حداقل خواهد رسید.
تاتنهام سرمست ۷۰ امتیازی که به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا رسیده و حریف آژاکس آمستردام غول‌کش است، در هفته‌های اخیر لیگ برتر انگلستان برای بقا در لیست تیم‌های جام قهرمانان اروپای سال آینده باید از پیکارهای پیش رو با چکش‌ها یا همان وست‌هام یا تیم پرطرفدار سلطنتی‌های انگلستان و سپس از بورنموس و هفته اخیر با تیم مرفه‌های بی‌درد و اعیان‌نشین سرسخت لیورپولی یعنی اِورتون که هفته گذشته منچستر یونایتد را با چهار گول در هم کوبید بگذرد. جدال هفته آخر که در اوج خستگی تاتنهامی‌ها با توجه به بازی سخت آن‌ها با آژاکس در لیگ قهرمانان، جدال بسیار دیدنی خواهد بود.
تیم چهارم جدول یعنی چلسی ۶۷ امتیازی که به نیمه نهایی لیگ اروپا یا همان «یوفا کپ» رسیده هم برای ماندن در لیست سال آینده تیم‌های لیگ قهرمانان اروپا، باید از هفت خوان جهنم منچستریونایتد در اولترافورد و سپس به مصاف حریف بسیار سرسخت انگلیسی یعنی واتفورد و در هفته آخر هم با شگفتی‌ساز سال‌های گذشته لیگ انگلستان یعنی لسترسیتی بگذرد. چلسی که به مرحله نیم‌نهایی لیگ اروپا هم رسیده، فشار بسیار زیادی را با توجه به برنامه فشرده بازی‌هایش خواهد داشت.
تیم پنجم جدول آرسنال یا توپچی‌های لندن هم برای جواز نیاز به عبور از تیم غول‌کش این فصل برتر یعنی ولورهمپتون که توانسته بود تاتنهام و منچستر یونایتد را ببرد و چلسی را متوقف کند و سپس با برایتون و در هفته آخر با برنلی که همین هفته چلسی را در ورزشگاهش متوقف کرد، دارد. از طرفی دیدار نفس‌گیر رفت و برگشت نیمه نهایی جام یوفا با والنسیای اسپانیا، آرسنال را در شرایط سختی قرار می‌دهد.
منچستر یونایتد هم که پس از باخت مقابل بارسلونا و حذف از لیگ قهرمانان و با توجه به حذف از لیگ حذفی انگلستان، ناامید از بردن هیچ جامی، در مصافی بسیار سنگین با منچستر سیتی و چلسی و کاردیف سیتی، آخرین تلاش‌ها برای سومی یا چهارمی را دارد.
اوضاع در قسمت میانی جدول لیگ هم نفس‌گیر است. واتفورد و اورتون و لسترسیتی و ولورهمپتون با دو اختلاف امتیاز برای رتبه هفتم به شدت می‌جنگند.
حتا جدال گلادیاتورهای قهر جدول برای بقا هم میان دو تیم به سه امتیاز وابسته است.
اوضاع در لیگ برتر انگلستان به تار مویی بند است. فوتبال در انگلستان حکمی شبیه به جنگ‌های قومی و منطقه‌ای در کشورهای جهان سومی مثل ما دارد. شهرها معمولاً به دو تیم کارگری و مرفه تقسیم می‌شود و علامت معمول در بین آن‌ها رنگ پیراهن سرخ و آبی است. حرکتی سیاسی که برای کنترول نظم جمعی و هم‌چنین کانونی برای تخلیه روانی و اجتماعی و تاریخی جامعه ساخته شده است. فوتبال در انگلستان به داغی سیاست در نبردهای سیاسی کشورهای مختلف است. میان رقیبان هم فرقی وجود ندارد که آخر جدول باشند یا در صدر جدول! هنگام نبرد باید تا آخرین نفس برای پیروزی بجنگند. بازی‌هایی مثل لیورپول و اورتون، تاتنهام و آرسنال، منچستر یونایتد و منچستر سیتی، لیورپول و منچستر یونایتد، نیوکاسل و لیورپول، چلسی و آرسنال و سایر بازی‌ها برای بازیکنان و طرفداران حکم حیثیتی دارد. مورینیو سرمربی نامدار منچستر یونایتد پس از باخت مقابل لیورپول اخراج شد. امشب هم جدال میان تیم طبقه کارگر و طبقه مرفه منچستر است. یونایتدی‌ها در حرکت عجیبی مانده‌اند. اگر ببرند به نفع خودشان و حریف کارگری خونین دیگرشان یعنی لیورپول خواهد بود.

امشب برای اولین بار لیورپولی‌ها طرفدار دشمنان قسم‌خورده‌شان هستند. به قولی بازی امشب برای لیورپولی‌ها همان سخن معروف سیاست است که می‌گوید: دشمن دشمن تو گاهی دوست تو می‌شود

نویسنده

مصطفی هزاره

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا