آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سرنوشت مذاکرات امریکا و طالبان، چه خواهد شد؟

ترامپ مجبور است توافق صلح با طالبان را در کارنامه خود داشته باشد و اگر نظری به شرط ترامپ (آتش‌بس) برای آغاز مذاکرات بیندازیم، این موضوع نیز دور از باور نخواهد بود و در هر صورت امریکا، طالبان را متقاعد خواهد کرد و مذاکرات صلح آغاز خواهد شد.

در حالی که مذاکرات بین امریکا و گروه طالبان متوقف است و هیئت این گروه برای رایزنی پیرامون صلح و موضوعات مرتبط به کشورهای روسیه و ایران سفر کرده‌ است، رییس جمهور امریکا می‌گوید که به‌دلیل عدم آتش‌بس از سوی طالبان مذاکرات صلح را متوقف کرده است.
دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا در دیدار با نخست‌وزیر استرالیا گفت که عدم دیدار با هیئت این گروه نیز حاضر نشدن آنان به آتش بوده است. او تاکید کرده است که طالبان در محاسبات خود اشتباه کردند چون به این نظر بودند که تشدید خشونت‌ها منجر به امتیازگیری بیشتر می‌شود.
ترامپ افزود: من برای دیدار با طالبان آمادگی کامل داشتم، اما وقتی که فهمیدم آن‌ها حاضر به آتش‌بس نیستند، گفتم که پس چرا باید زحمت بکشم؟ طالبان گمان کرده بودند که کشتن مردم نشانه‌ قوت‌شان است.
پس از نُه دور مذاکرات بین امریکا و طالبان، توافق‌نامه صلح نهایی شد و قرار بود این توافق‌نامه پس از تأیید ترامپ، بین دو طرف به امضا برسد، اما رییس جمهور امریکا در یک اقدام غیرمنتظره مذاکرات صلح را لغو کرد. این اقدام ترامپ در حالی انجام شد که طالبان همزمان با مذاکرات، حملات خود را در برخی ولایات و ولسوالی‌ها تشدید بخشیده بودند و چندین حمله انتحاری را در کابل سازماندهی نمودند که در نتیجه صدها تن کشته و زخمی شدند.
با آنکه اقدامات شتاب‌زده زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در همان نخستین روزها پیام بی‌نتیجه بودن را سر می‌داد، از سویی هم به طالبانی که به‌خاطر امتیازگیری بیشتر، شاهراه‌ها را می‌بستند و مردم عوام را گلوله باران کردند، مشروعیت می‌بخشید که نمونه ٖآن درج امارت اسلامی در توافق‌نامه بود.
لغو مذاکرات صلح از سوی ترامپ با خوشبینی‌هایی همراه شد و اکثراً از این اقدام وی استقبال و حمایت کردند. در عین حال طالبان پس از این اقدام به مسکو رفتند و با مقامات روسی به مذاکره نشستند و سپس راهی تهران شدند. با آن که کشورهای روسیه و ایران نقش سازنده‌ای می‌توانند در برقراری صلح پایدار در افغانستان به‌دست اجرا بگذارند، اما سفر هیئت طالبان به این کشورها که رقبای سرسخت امریکا محسوب می‌شوند، خود مانوری بود برای این کشور که در صورت عدم موافقت، رقبای امریکا نیز می‌توانند در این پروسه نقش مرکزی بازی کنند.
به صراحت و وضاحت باید گفت که قدرت امروز طالبان، کشتار مردم ملکی و نظامی، مانورهای سیاسی و نظامی و اقداماتی که امروز از سوی این گروه انجام می‌شود، ناشی از ضعف و ناتوانی امریکا و عدم صداقت این کشور در قبال امنیت افغانستان و مبارزه با دهشت‌افگنی می‌باشد که نمی‌شود از روی آن به سادگی گذشت.
دیری نخواهد گذشت که ترامپ در یک توییت متفاوت، اما نه دور از انتظار، مذاکرات صلح را از سر بگیرد و از سویی هم طالبان آمادگی خود را برای آغاز مجدد این مذاکرات اعلام کرده‌اند. ترامپ هیچ‌گاه نخواهد گذاشت که شعله جنگی که نامش «طالب» است، توسط دیگر کشورها خاموش شود.
باید یادآور شد که ترامپ مجبور است توافق صلح با طالبان را در کارنامه خود داشته باشد و اگر نظری به شرط ترامپ (آتش‌بس) برای آغاز مذاکرات بیندازیم، این موضوع نیز دور از باور نخواهد بود و در هر صورت امریکا، طالبان را متقاعد خواهد کرد و مذاکرات صلح آغاز خواهد شد.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا