آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

سرور دانش طرح صلح شورای مصالحه را غیر جامع و سند تقسیم قدرت میان دو قوم خواند

معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد تند از پیش‌نوس طرح صلح شورای عالی مصالحه ملی، آن را غیر جامع خوانده و تاکید کرده که قابل ارائه به نشست استانبول نیست. او گفته که این طرح سبب اختلافات در جبهه جمهوریت شده و اجماع را نابود می‌کند.


به گزارش خبرگزاری دید، در این نقد آقای دانش که از سوی دفتر مطبوعاتی معاونیت دوم ریاست‌ جمهوری منتشر شده، آمده است که طرح جامع و مورد توافق همه باید دوباره و با دقت بیشتری آماده شود.
دانش گفته است که براساس فیصله‌ قبلی، کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح شورای عالی مصالحه‌ ملی باید تمامی نظریات را توحید و یک طرح واحد ارائه می‌کرد، اما در پیش‌نویس طرح کنونی برای دوره‌ گذار و نظام آینده چندین گزینه ارائه شده و هیچ تحلیلی هم در مورد مزایا و عیب‌های آن صورت نگرفته است.
او گفته است که در پیش‌نویس طرح کنونی با طرح رییس‌ جمهور و حکومت افغانستان برخورد توهین‌آمیز صورت گرفته است.
به‌گفته‌ او، در این پیش‌نویس هیچ گونه توضیحی درباره‌ طرح رییس ‌جمهور و حکومت افغانستان داده نشده است، بلکه «تنها یک تصویری بسیار فشرده از فهرست آن ارائه شده است»، درحالی که طرح «حکومت صلح» به‌ عنوان گزینه‌ الف معرفی شده بود.
معاون دوم ریاست‌ جمهوری علاوه کرده است که در این پیش‌نویس طرح صلح، گروه تخنیکی شورای عالی مصالحه‌ ملی طرح «دولت انتقالی» را که به‌ عنوان گزینه‌ ب معرفی شده بود، با تفصیل و توضیح برجسته کرده و «عمداً» خواسته است که طرح حکومت یا «حکومت صلح» را مبهم جلوه دهد و به حاشیه براند.
آقای دانش تأکید کرده است: «طرح ب (دولت انتقالی) به ‌طور عمده طرح آقای سفیر خلیل‌زاد را محور قرار داده و همه عناصر آن را با تعدیلات و اصلاحاتی تأیید کرده و از خود ابتکاری نکرده است».
از سویی هم، دانش افزوده است که پیش‌نویس طرح صلح که از سوی شورای عالی مصالحه‌ ملی تهیه شده است، در حقیقت دیدگاه تنها یک حزب را برجسته کرده است. به ‌گفته‌ او، نظام پارلمانی و یا صدارتی چه برای دوره‌ انتقال و چه برای آینده‌ افغانستان، تنها نظر یک حزب است و نباید به‌ عنوان نظر همه جبهه‌ جمهوریت و نظر همه اقوام و احزاب قلمداد شود.
معاون دوم رییس‌ جمهور استدلال کرده است که زمینه‌ تطبیق نظام کامل پارلمانی با توجه به مساعد نبودن بستر نظام حزبی فراگیر، فراهم نیست، طوری که در گذشته‌های تاریخ سیاسی افغانستان نیز نظام پارلمانی موفق نبوده است.
دانش در بخشی از این نقد خود طرح توحید‌شده‌ شورای عالی مصالحه‌ ملی را طرح تقسیم قدرت بین دو قوم دانسته و گفته است که این طرح یک قوم را مستحق ریاست‌ جمهوری و قوم دیگری را مستحق صدراعظمی دانسته و اقوام دیگر را به اقوام درجه سه، چهار و… تنزیل داده است. به‌ گفته‌ او، هنوز هیچ سرشماری دقیق از نفوس افغانستان صورت نگرفته و نمی‌دانیم قوم اول و دوم کدام است.
او گفته است که این طرح تمثیل‌کننده‌‌ مشارکت عادلانه میان اقوام نیست و شکاف‌ها و تضادهای قومی و سیاسی را وسیع‌تر می‌کند.
معاون دوم ریاست‌ جمهوری در ادامه گفته است که اگر هدف از طرح صلح، ختم جنگ و مشارکت عادلانه‌ اقوام باشد، نظام ریاستی با یک رییس‌ جمهور منتخب از طریق آرای عمومی مردم افغانستان با چهار معاون به‌ شمول یک زن از چهار قوم دیگر (غیر از قومی که رییس‌ جمهور منسوب به آن باشد) با صلاحیت‌های اجرایی تعریف شده در قانون اساسی می‌تواند هدف را بیشتر و بهتر برآورده کند.
دانش تأکید کرده است: «ما نباید همیشه هر جامه‌ای را تنها برای اندام خود بدوزیم و در هر طرحی تنها برای خود یک جایگاه تعریف کنیم. باید منافع عمومی و نظریات همه جریان‌ها را احترام کنیم و هرگونه طرح و نظریه‌پردازی باید منطبق با واقعیت‌های جامعه افغانستان و برگرفته شده از آرای همه جناح‌ها، اقوام، کتله‌های اجتماعی و نخبگان کشور باشد. هیچ کسی نباید دیدگاه خود را بر دیگران تحمیل کند و آن‌را نظر نهایی و مساوی با حقیقت بپندارد».
شورای عالی مصالحه‌ ملی در ۲۲ حمل اعلام کرد که کمیته‌ تهیه و توحید پیش‌نویس طرح صلح جمهوری اسلامی افغانستان کار روی این پیش‌نویس را نهایی کرده و آن‌را به رهبری این شورا سپرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا