آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثسیاستگزارش

سرپل میدان مانور طالبان؛ چرا نیروی کمکی نمی‌رسد؟

یک عضو شورای ولایتی سرپل به اختر سهیل خبرنگار دید در شمال، می‏‌گوید که تلفات نیروهای امنیتی بیشتر از پنج تن است و یک شمار از نیروهای امنیتی به گروه طلبان پیوسته است.

ولایت سرپل در شمال در افغانستان از جمله ولایت‌های ناامن شمال به حساب می‌آید. در چند سال گذشته گروه طلبان به گونه گسترده در این ولایت مسلط بوده‌اند. به ویژه در یک سال اخیر.
به گزارش خبرگزاری دید، در تازه‌ترین مورد شب گذشته گروه طالبان بالای یک قرارگاه امینتی پلخمان تپه، ولسوالی سوزمه قلعه سرپل حمله کردند که در نتیجه، این قرار گاه حریق شده و پنج تن از نیرو های امنیتی کشته شده‌اند.
یک عضو شورای ولایتی سرپل به اختر سهیل خبرنگار دید در شمال، می‏گوید که تلفات نیروهای امنیتی بیشتر از پنج تن است و یک شمار از نیروهای امنیتی به گروه طلبان پیوسته است.
محمد نور رحمانی رییس شورای ولایتی سرپل، ضمن تایید حمله شب گذشته گروه طالبان، می‌گوید که پنج تن از نیروهای امنیتی در این حمله و درگیری کشته شده‌اند.
در همین حال، سخنگوی والی سرپل می‌گوید که شمار طالبان بیشر از نیروهای امنیتی است و این گروه بیشتر اوقات حملات غافل گیرانه را بالای نیروهای امنیتی انجام می‌دهد.
ذبیح‌الله امانی سخنگوی والی سرپل می‌گوید که این ولایت به ساحه خلوت گروه طالبان مبدل شده است.
او چندی پیش گفته بود که یکی از اهداف گروه طالبان در این ولایت مسلط شدن بالای چاه‌های نفت است.
باشندگان ولایت سرپل با انتقاد از ناامنی و تهدید شدن جان شان از سوی طالبان، می‌گویند که چرا نیروهای کمکی به جنگ سرپل نمی‌رسد.
یکی از باشندگان سرپل که نورالدین نام دارد، می‌گوید:« هرگاه جنگ در بگیرد، باز خبر می‌دهد که از مرکز یا از قول اردوی ۲۰۹ شاهین نیروهای کمکی می‌رسد.»
او در ادامه می‌گوید که یک ماه از حمله طالبان می‌گذرد اما هیچ نیروی کمکی نمی‌رسد.
خواستیم در این مورد نظر قول اردوی ۲۰۹ شاهین را نیز داشته باشیم، اما موفق به انجام این کار نشدیم.
در حال حاضر گروه طالبان در سرپل به گونه گسترده و پررنگ حضور دارند و بسسیاری از ولسوالی‌های این ولایت زیر تهدید طالبان قرار دارد.
حضور طالبان در این ولایت سبب شده است که بسیاری از مکاتب مسدود شوند. گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه طالبان آموزش و پرورش دختران را ممنوع کرده است.
سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که تلاش دارند مکتب‌های مسدود شده را دوباره فعال کنند.
با این همه، این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری از عملکرد قول اردوی ۲۰۹ شاهین انتقاد کرده است و گفته رهبری این قول اردو در تامین امنیت ولایات شمال ناکام است و باید برکنار شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا