آخرین اخباراجتماعافغانستانحکومتسفرفرهنگ عامه

سفر به فاریاب و جوزجان؛ آقچه یادتان رفت!

من چندی قبل کتاب «گفتارها»ی نیکولا ماکیاولی را مطالعه می‌کردم. اگرچه بسیاری‌ها ماکیاولی را با کتاب «شهریار»اش می‌شناسند، اما اگر از حق نگذریم کلیدی‌ترین اثر او «گفتارها» است که هر سیاستمدار باید یکبار عمیق مرورش کند

یکی از برنامه های سرپرست وزارت صحت، سفرهای ولایتی و دیدار از شفاخانه‌ها و مراکز درمانی ولایات، از نزدیک است. هفدمین سفر او، جمعه گذشته به ولایات فاریاب و جوزجان بود.

وقتی هواپیمای حامل ما کابل را به مقصد فاریاب ترک می‌گفت، نخستین چیزی که در ذهنم می‌گذشت، چالش‌های ناشی از کشاکش‌ها و صف بندی‌های سیاسی در آن ولایت بود. فاریاب یکی از ولایات دورافتاده و محروم کشور است که به شدت از کشاکش‌ها و صف بندی های سیاسی رنج می‌برد؛ احزاب مطرح سیاسی کشور هر کدام در این ولایت هوادار داشته و بارها تا سرحد تقابل نظامی به پیش رفته اند.

هنگامی که چالش ها و مشکلات این ولایت را با نزدیک به یک و نیم میلیون نفوس در ذهنم مرور می‌کردم، بر نگرانی‌ام افزوده می‌شد و با خود می‌گفتم خدا ناخواسته کدام نزاکت سیاسی اتفاق نیفتد؛ طوری که بارها در سفرهای ولایتی سایر مقامات دولتی رخ داده است.

من چندی قبل کتاب «گفتارها»ی نیکولا ماکیاولی را مطالعه می‌کردم. اگرچه بسیاری‌ها ماکیاولی را با کتاب «شهریار»اش می‌شناسند، اما اگر از حق نگذریم کلیدی‌ترین اثر او «گفتارها» است که هر سیاستمدار باید یکبار عمیق مرورش کند.

یکی از توصیه‌های او برای دولتمردان این است که وقتی می‌خواهند در شهری نفوذ دست و پا کنند، باید پیش از آن‌ها آوازه نام نیک شان به گوش باشندگان آن شهر برسد. راه تسخیر یک شهر از قلب باشندگان آن می‌گذرد. اول با نام نیک تان قلب‌های مردم یک شهر را تسخیر کنید، سپس عزم سفر به آن دیار نمایید. مردم کسانی را که از نزدیک ندیده باشند بر بنیاد شهرت شان در افکارعامه در باره آنان داوری می‌کنند.

آنچه ما را نیز در سفر به فاریاب کمک کرد، نام نیک و شهرت خوب سرپرست وزارت صحت عامه بود. سرپرست‌وزیری که به حیث یک داکتر در هر جایی که درد و رنج بوده، فارغ از تعلقات سیاسی و قومی، به خدمت شان شتافته و بر درد شان مرهم گذاشته است.

از همین جا بود که وقتی به فرودگاه/میدان هوایی فاریاب رسیدیم، تعداد بسیاری از بزرگان، متنفذان، مقامات دولتی و مردم آن ولایت به شمول والی، برای استقبال صف بسته بودند و با دسته‌های گل مقدم وزیر را خجسته خواندند.

پس از صرف صبحانه، نشستی در شفاخانه حوزوی فاریاب برگزار شده بود که در آن اشتراک کردیم.

در این نشست، نقیب الله فایق والی فاریاب ضمن بیان مشکلات مردم، در باره سرپرست وزارت صحت گفت: «وزیر صحت عامه، شخصیت مبتکر و دانشمند کشور است که بدون تبعیض و تعصب کار می‌کند. او حتا وقتی معین و رییس ارتباط خارجه وزارت صحت هم بود، اداره تحت امرش از پاک ترین ادارات بود».

همچنان مولوی جمالی رییس شورای صلح فاریاب وقتی اجرائات آقای عثمانی را دید، فرمود: «وزیر صاحب مثل دیگران وعده‌های نسیه نمی‌کند، نقد پرداخت می‌نماید»؛ یعنی که عملاً اجرائات می‌کند.

شفاخانه فاریاب

فاریاب یکی از ولایات درجه اول کشور است که یک و نیم میلیون تن نفوس دارد. والی جوان این ولایت تلاش دارد که فاریاب را تبدیل به زون کند. شفاخانه‌ای که در این ولایت نیز وجود دارد، حوزوی است. در دیداری که از این شفاخانه داشتیم، دیده می‌شد که یکی از بهترین شفاخانه‌های کشور است و بسیار خوب مدیریت می‌شود.

برخی کمبودها و نیازمندی‌ها نیز داشت که رییس صحت عامه آن ولایت مطرح کرد و آقای وزیر برای رفع آن اقدام عملی نمود.

تعدادی از داکتران شکایت داشتند که از ماشین آلاتی که در این شفاخانه است، استفاده نمی‌توانند. وزیر صحت عامه وعده داد که برای شان کارگاه آموزشی آنلاین برگزار می‌کند.

ایجاد مسجد در شفاخانه

شورای علمای فاریاب در دیدار با وزیر صحت پیشنهاد کرد که یک باب مسجد در داخل شفاخانه حوزوی فاریاب اعمار شود.

وزیر صحت پس از استماع سخنان آن‌ها، در اول از نقش علمای دینی در آگاهی دهی به مردم در باره چگونگی مهار کووید-۱۹ تشکر کرد و گفت: «من در دیداری که از شفاخانه شیخ زاید داشتم، از مسجدش نیز دیدن کردم. امام و موذن نداشت. دستور دادم که امام و موذن نیز استخدام گردد. بودن مسجد در شفاخانه‌ها یک امر ضروری است. شفاخانه‌ها حیثیت مهمانخانه را دارند و باید کسانی که به آن مراجعه می‌کنند کاملاً احساس راحتی کنند. امروز از شفاخانه دیدن می‌کنم و جای مسجد را مشخص ساخته و دستور می‌دهم که ایجاد شود».

اعمار شفاخانه صد بستر کرونا

یکی از شکایاتی که والی و مسئولان صحت عامه فاریاب داشتند، عدم تناسب بودجه با ضروریات یک شفاخانه حوزوی بود. وزیر صحت در این زمینه تعهد سپرد که قراردادها با موسسات را مورد بازنگری قرار داده و از این طریق مشکل کمبود بودجه بخش صحت را در ولایت فاریاب مرفوع می‌کند.

او همچنان از اعمار یک شفاخانه صد بستر کرونا همراه با تجهیزات و پرسونل صحی در فاریاب تا شش ماه آینده خبر داد.

همچنان، وزیر صحت ۴۴ میلیون افغانی بودجه شفاخانه نسایی آن ولایت را منظور کرد.

جوزجان:

عقربه‌های ساعت، ۲ بعد از ظهر را نشان می‌داد که به جوزجان رسیدیم.

در جوزجان نیز مقامات دولتی، سرپرست وزارت صحت عامه را با گل و ترانه استقبال کردند.

سرپرست ولایت جوزجان، در محفلی که بدین مناسبت در مقام ولایت برگزار شده بود خطاب به وزیر صحت گفت: «در میان وزیران، شما موفق ترین، متعهدترین و صادق ترین وزیر هستید. اکثر وزرا هنوز به جوزجان نیامده‌اند، اما شما تشریف آوردید و به مشکلات مردم گوش دادید».

آن‌ها مشکلات صحی را بیان کردند. آقچه فراموش شده بود. سرپرست وزارت صحت گفت: «شفاخانه آقچه یادت تان رفت؟» این اوج دلسوزی و همدلی آقای عثمانی را با جوزجانی‌ها نشان می‌داد.

معلوم می‌شد که وزیر صحت تلاش دارد هیچ نقطه کشور از خدمات صحی باکیفیت محروم نماند.

سپس وزیر صحت از شفاخانه مرکز آن ولایت دیدار کرد و کمبودها و مشکلاتش را بررسی نموده و در  زمینه اقدام عملی نمود.

نویسنده

عبدالشهید ثاقب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا