آخرین اخبارافغانستانتحلیلروند صلحسیاست

سفر به مسکو؛ امیدواری طالبان برای جلب حمایت روسیه

پس از یک دور گفت‌وگو در مسکو، طالبان روز جمعه گفتند که انتظار دارند ایالات متحده به تعهد خود مبنی بر خروج تمام نیروهایش از افغانستان تا ماه می عمل کند.

هیئت طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی پس از دو روز گفت‌وگو با دیپلمات‌های ارشد روسیه، پافشاری کرد که این گروه به تعهدات خود در توافق‌نامه دوحه عمل کرده است.
در همین حال، مقامات وزارت خارجه امریکا و کاخ سفید گفته‌اند که دولت بایدن قصد دارد توافق‌نامه صلح را که در ماه فبروری با دولت ترامپ منعقد شده بود، بازنگری کنند.
پنتاگون روز پنجشنبه گفت که عدم تعهد طالبان برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان، خروج تمام نیروهای امریکایی را طبق توافق‌نامه زیر سئوال می‌برد.
استانکزی در اظهارات خود به رغم حملات وحشتناک و ادامه سطح بلند خشونت‌های طالبان علیه نیروهای افغانستان، گفت که طالبان از توافق‌نامه پیروی کرده‌اند. استانکزی گفت:‌ «از زمان امضای توافق‌نامه با جانب امریکایی، ما در هیچ عملیات تهاجمی دخیل نبودیم. ما امیدواریم که ایالات متحده به توافق‌نامه دوحه احترام بگذارد، این به نفع آن‌ها است».
این توافق‌نامه از ایالات متحده می‌خواهد تا شمار نیروهایش را در افغانستان تا مرز ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش دهد و سپس تا ماه می تمام آن‌ها را از این کشور خارج کند. ترامپ قبل از پایان دورۀ ریاست ‌جمهوری خود دستور کاهش نیروها را به ۲ هزار و ۵۰۰ تن صادر نمود و عرصه را برای دولت بایدن جهت اعمال فشار بر طالبان در حمایت ازمذاکرات صلح تنگ‌تر کرد.
با این حال، استانکزی هشدار داد که اگر ایالات متحده به تعهدات خود طبق توافق‌نامه عمل نکند، طالبان به جنگ علیه حکومت افغانستان ادامه خواهند داد. از زمان سرنگونی رژیم طالبان به رهبری ملا عمر در سال ۲۰۰۱، این گروه شورشی اکنون در قوی‌ترین حالت خود قرار دارد.
استانکزی گفت: ما امیدواریم ایالات متحده (افغانستان) را ترک کند. اما اگر این کار را نکرد، ما هیچ گزینۀ دیگری جز دفاع از خود نداریم و به مبارزه خود ادامه خواهیم داد.
وی همچنین اتهاماتی را مبنی بر اینکه روسیه به خاطر کشتن سربازان امریکایی امتیازاتی به طالبان داده باشد، به شدت رد کرد و آن را «دروغ محض» خواند.
مقامات امریکایی گفته‌اند که آن‌ها اطلاعاتی را در مورد ارائه امتیاز از سوی روسیه تحلیل و بررسی می‌کنند. مسکو این ادعاها را رد کرده است.
استانکزی گفت که طالبان و روسیه «درک مشترکی از موضوعات مختلف مربوط به روند صلح در افغانستان دارند» و امیدوارند مسکو به این حل و فصل کمک کند. وی به ویژه افزود که طالبان انتظار دارند روسیه از لغو تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه رهبران این گروه حمایت کند.
وی همچنین گفت که مذاکرات میان‌افغانی بین طالبان و حکومت افغانستان که سال گذشته آغاز شد به زودی نتیجه دهد.
گفت‌وگوهای صلحی که در قطر صورت می‌گیرد، اوایل ماه جاری از سر گرفته شد، اما با افزایش موج خشونت‌ها متوقف شد و هر دو جانب یکدیگر را مقصر می‌دانند.
مسکو که تجربه جنگی ۱۰ ساله در افغانستان داشت با خروج نیروهای شوری در سال ۱۹۸۹ پایان یافت و اکنون با بازگشت دیپلماتیک و میانجی‌گری بین جناح‌های متخاصم به دنبال نفوذ بیشتر در این کشور است. در سال ۲۰۱۹، روسیه گفت‌وگوهای جناح‌های مختلف را میزبانی کرد.

نویسنده

ولادیمیر ایساچنکوف

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا