آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیلسیاست

سفر حمدالله محب به شمال؛ گام‌های ملی مشاور جوان

محب مشاوری است تحصیل یافته و می‌داند که سرکوب مخالفان مسلح تنها راه تامین امنیت و دست یافتن به یک جامعه سالم است. مخالفان مسلح قومیت و هویت قومی ندارند که عواطف قومی کسی را برانگیزند و آقای محب با درک دقیق و درست این موضوع به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در شمال دستور قاطع صادر کرد که باید آنان شدیداً سرکوب شوند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در تور رسمی سفر به ولایات شمالی کشور رفته است. در این سفر روی مسایل امنیتی و پلان‌های عملیاتی در برابر مخالفان مسلح با مسئولان امنیتی شمال دیدار داشت، با جنرال دوستم ملاقات کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد که مخالفان مسلح دولت را شدیداً سرکوب کنند.
سفر آقای محب به شمال از چند جهت حایز اهمیت گسترده است که به چند گوشه آن در این نبشته کوتاه اشاره خواهم کرد، اما پیش از آن لازم است چند نکته در مورد شخصیت مشاور امنیت ملی ذکر شود تا در پرتو آن اهمیت سفر ایشان به شمال و تاثیر آن در مسایل کلان ملی به خوبی دانسته آید.
لازم به ذکر است که نگارنده این سطور نه آشنای آقای محب است و نه حقوق بگیر شورای امنیت ملی که به تبع وظیفه مجیز حضور بسراید.
حمدالله محب جوانی که نه عقبه حزبی دارد و نه دنباله قومی به معنای مروج کلمه در سطح سیاسی کشور، در بریتانیا تحصیل کرده و به اساس معیارهای جدا از معیارهای رایج در کشور ما به سطح مشاوریت امنیت ملی رسیده است. این جوان پیشتر به عنوان سفیر کشور در امریکا نیز کار کرده و کارنامه دیپلماتیک در چانته دارد. او کاریزمای خوبی برای تعامل دارد و توانسته که خیلی چالش‌ها و افتراقات میان سیاسیون و حکومت را حل و فصل کند.
سفر محب به شمال از چند جهت به نظر مهم و ارزند می‌رسد: روحیه مردم و نظامیان در شمال؛ کاهش تنش‌های سیاسی و انتخاباتی؛ سرکوب مخالفان مسلح و تامین امنیت و پیام ملی که این سفر در خود نهفته دارد.
روحیه مردم و نظامیان:
از حدود سه سال به این طرف وضعیت امنیتی در شمال و شمال شرق به شدت رو به وخامت گرایید و علاوه بر حضور گسترده طالبان در نقاط مختلف ولایات شمالی، گروه تروریستی داعش نیز در بخش‌هایی از این ولایات به گونه مرموز به فعالیت آغاز کرد. در این مدت با وسعت مناطق زیر کنترول طالبان و اقدامات تروریستی داعش، روحیه مردم و نظامیان کشور به شدت ضعیف شده و هر لحظه در اضطراب و تشویش به سر می‌برند. سفر جناب آقای محب به شمال کشور، دیدارهایش با مسئولان نظامی و ملکی و بررسی وضعیت امنیت شمال می‌تواند برای تقویت روحیه مردم و نظامیان در برابر مخالفان مسلح تاثیرگذار و تعیین کننده باشد. آقای محب در سخنانی نیز خود بیان کرد که پلان و برنامه مخالفان برای سال آینده و شمال کشور است و او به شمال آمده تا این پلان‌ها را خنثی کند. او همچنان به نیروهای امنیتی و دفاعی در شمال دستور داده که مخالفان را سرکوب کنند و این دستور به معنی فصل‌الخطاب اراده جدی کابل در ریشه کن کردن دشمن است.
کاهش تنش‌های سیاسی و انتخاباتی:
کاریزمای حمدالله محب در گذشته نشان داده که توان حل و فصل چالش‌های کلان سیاسی را داشته است. او روز گذشته در جوزجان با جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری که در انتخابات گذشته از حامیان ثبات و همگرایی بود، دیدار داشت. در این دیدار بدون شک روی مسایل امنیتی و انتخاباتی صحبت شده و از کنفرانس خبری مشترک او با جنرال دوستم چنین استنباط می‌شود که فضای کدر میان دولت و جنرال به شدت تلطیف شده است. از برگزاری انتخابات چیزی در حدود بیشتر از چهارماه گذشته ولی تاکنون نتیجه آن معلوم نیست. روز گذشته جنرال دوستم گفت که با حمدالله محب روی این موضوع حرف زده که چطور می‌توان از چالش‌های انتخاباتی گذشت و قضیه را حل کرد. محب توان آن را دارد که چنین قضایایی را حل کند.

سرکوب مخالفان مسلح:
محب مشاوری است تحصیل یافته و می‌داند که سرکوب مخالفان مسلح تنها راه تامین امنیت و دست یافتن به یک جامعه سالم است. مخالفان مسلح قومیت و هویت قومی ندارند که عواطف قومی کسی را برانگیزند و آقای محب با درک دقیق و درست این موضوع به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در شمال دستور قاطع صادر کرد که باید آنان شدیداً سرکوب شوند. این موضع و دستور آقای محب به شدت به سود افغانستان، جمهوریت و تثبیت دستاوردهای نزدیک به دو دهه اخیر در کشور است. در این مورد در گذشته از سوی مسئولان حکومت حامد کرزی اشتباهاتی رخ داده، ولی آقای محب چنین اشتباهی را به سود کلیت کشور ما نمی‌داند. او مصالح علیای جغرافیای واحد ملی ما را فدای عواطف و احساسات قومی نکرده و نخواهد کرد.
پیام ملی این سفر:
هنوز سفر آقای محب به شمال خاتمه نیافته است. او در این سفر با مسئولان، مردم، خانواده قربانیان عملیات‌های جنگی، خانواده قربانیان نیروهای امنیتی و دفاعی، نمایندگان مردم در شورای ولایتی و شورای ملی و همچنان از بندر حیریتان دیدار کرد. این آجندای سفر محب حاکی از این است که سفر او به شمال صرفاً یک سفر کاری در چارچوب مسایل اداری و امنیتی نیست و هدف فراتر از آن را دنبال می‌کند. هدفی که پیام ملی دارد و آن تثبیت جمهوریت و حفظ دستاوردها و تلاش‌های دو دهه پسین مردم افغانستان است.
چنین می‌پندارم که خالی از احساسات قومی و سمتی و زبانی و هویتی، از موضع و اقدامات مشاور امنیتی ملی کشور باید حمایت همه جانبه صورت بگیرد تا شیرازه زندگی ما به دست عوامل تروریستی به بازی گرفته نشود. چنین باد!

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا