آخرین اخبارافغانستان

سومین جشنواره گل زعفران در هرات برگزار شد

سومین جشنواره گل زعفران امروز در هرات از سوی محمد آصف رحیمی والی این ولایت، گشایش یافت.
در این جشنواره، دهقانان زعفران‎کار وهمچنان شرکت‌هایی که در راستای پروسس و صادرات زعفران فعالیت دارند، محصولات زعفران خویش را به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد آصف رحیمی والی هرات ضمن استقبال از برگزاری سومین جشنواره گل زعفران گفت هرات از جمله نخستین و بزرگترین ولایات کشور در عرصه تولید و پروسس زعفران است.
والی هرات با تاکید بر حمایت بیشتر از دهقانان تصریح کرد: « ده سال قبل کشت زعفران از یک ولسوالی در ولایت هرات آغاز شد و خوشبختانه امروز به گونه قابل ملاحظه در بین مردم گسترش یافته و صدها هزار تن در این عرصه فعالیت دارند.»
وی، همچنان از اتخاذ تدابیری بخاطر حمایت از کشت زعفران و فراهم ساختن تسهیلات لازم به زعفران‎کاران و دهقانان در ولسوالی‌های هرات خبر داد.
در همین حال، عبدالصبور رحمانی رییس اداره زراعت هرات، از افزایش ساحات زیر کشت و برداشت گل زعفران خبر داده و گفت :« در سال روان میزان برداشت زعفران به هشت تُن رسیده و ساحه زیر کشت این گیاه سه هزارو پنجصد هکتار زمین را در بر گرفته است.»
به گفته او، زعفران هرات به کشورهای امریکا، هند، جرمنی، هالند و سنگاپور صادر می‎شود.
آقای رحمانی، حضور زنان را در راستای برداشت، پروسس و بسته بندی زعفران چشمگیر خواند و افزود: «در سال جاری پنحصدو شصت کیت زعفران برای زنان زعفران‌کار توزیع گردید.»
موصوف در ادامه اظهار داشت که د رحال حاضر هفده هزار دهقان در پانزده ولسوالی ولایت هرات مشغول کشت و برداشت این محصول شناخته شده بین المللی‌اند.
از سویی‎هم، بشیراحمد رشیدی مسئول اتحادیه زعفران‎کاران افغانستان هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی محصول با ارزش زعفران اعلام کرد و خواهان همکاری مسئولان محلی و نهادهای ذیربط در قسمت کنترول و نظارت، برواردات زعفران شد.
در این جشنواره در قالب پانزده غرفه، محصولات زعفران هرات برای مدت دو روز به نمایش گذاشته شده و بازدید آن برای عموم آزاد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا