آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

سیاسیون جزئیات نشست مسکو را شریک بسازند

مردم منتظر هستند که رهبران جریان‏های سیاسی نتایج نشست مسکو را با آن‌ها شریک می‏‌سازند. احزاب سیاسی به عنوان نیروی اپوزیسیون باید به این خواست مردم بها دهند.

نشست مسکو با حضور سیاسیون افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در ۱۶ و۱۷ دلو برگزار شد. اجلاسی که گفته می‏شود نخستین دور از گفت‏وگو‏های بین‏الافغانی در پروسه صلح بوده است. سیاسیون با نمایند‏گان طالبان به گونه مشترک قطع‌نامه منتشر کردند و اعلام کردند که در این نشست توافقات کلیدی برای پایان جنگ در کشور انجام شده است.
حرف حسابی در این نوشته کوتاه این خواهد بود که چرا چهره‌های سیاسی نتیجه نشست مسکو را با مردم افغانستان شریک‏ نمی‏سازند. جدا از افکار عمومی کشور، چهره‌های سیاسی نیز همواره ریاست جمهوری را متهم می‏کنند که جزئیات روند گفت‏وگو با طالبان را با جریان‏های سیاسی و افکار عمومی شریک نمی‏سازند.
حال این انتقاد متوجه چهره‌های سیاسی شده است. درست است که نتایج نشست مسکو به گونه گسترده پوشش رسانه‏ای یافت و قطع‌نامه‌‏ای منتشر شد، اما لازم بود که رهبران احزاب سیاسی پس از پایان نشست مسکو فوراً به کابل می‏آمدند و در یک نشست خبری جزئیات و نتایج این نشست را با مردم افغانستان شریک می‏ساختد.
سخنگویان جریان‏های سیاسی گفته بودند‏ که آن‌ها نتایج اجلاس مسکو را با مردم افغانستان شریک می‏سازند. چهار روز از برگزاری نشست مسکو سپری گردیده است و متاسفانه هنوز احزاب سیاسی نتایج این نشست را همگانی نکرده‏اند.
مردم منتظر هستند که رهبران جریان‏های سیاسی نتایج نشست مسکو را با آن‌ها شریک می‏سازند. احزاب سیاسی به عنوان نیروی اپوزیسیون باید به این خواست مردم بها دهند.
یکی از شرکت کنند‏گان نشست مسکو اعلام کرده بود که احزاب سیاسی به نمایندگی از مردم افغانستان در روسیه با طالبان گفت‏وگو می‏کنند. اگر واقعاً چنین است پس احزاب سیاسی بایستی توافقات انجام شده این نشست را با مردم شریک بسازند.
نشست مسکو در اوج مخالفت‏های ریاست جمهوری برگزار شد. به طور مشخص محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور گفته بود که احزاب سیاسی صلاحیت اجرایی ندارند.
در این صورت اگر احزاب سیاسی نتایج مذاکرات روسیه را با مردم شریک نسازند، بدون شک اعتبار این جریان‏ها و چهره‏های سیاسی نزد افکار عمومی کشور زیر سوال خواهد رفت.
تا این جای رهبران سیاسی در مورد شریک ساختن نتایج نشست مسکو با مردم بسیار خودداری کرده‌اند و این موضوع سبب شده که رییس جمهور غنی از آن بهره‌برداری سیاسی کند و از محتوای این نشست به سود خویش استفاده نماید.
از جمله مطالبات نمایندگان طالبان در گفت‏وگو‏های روسیه ایجاد دفتر سیاسی برای این گروه در کابل بود.
رییس جمهور غنی روز گذشته در سفر‏ به ولایت ننگرهار رسماً به این خواست طالبان چراغ سبز نشان داد و اذعان داشت که برای طالبان در کابل دفتر می‏دهد و امنیت آن را نیز تامین خواهد کرد.
رهبران سیاسی که با ریاست جمهوری در حوره صلح به شدت اختلاف نظر دارند، شوربختانه فرصتی را در اختیار رییس جمهور غنی قرار داده‌اند تا او از نتایج نشست مسکو استفاده کند و نشست روسیه را به سود خود‏ش سمت‎وسو دهد.
جریان‏های سیاسی به عنوان مخالفان سیاسی ریاست جمهوری نباید برای رییس جمهور غنی در پروسه صلح فرصت خلق کند. شورای عالی صلح که با برگزاری نشست مسکو اعلام مخالفت کرده بود؛ سخنگوی این شورا گفته از ماده‏های قطع‌نامه مسکو استفاده خواهد شد.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا