آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاستگزارش

سیزدهمین سالیاد شهید کاظمی؛ مدیری مدبر و چهره‌ای ملی

از سیزدهمین سالیاد شهادت سید مصطفی کاظمی با حضور شخصیت‌های جهادی، مقام‌های حکومتی و شمار کثیری از دوست‌داران و بستگان وی در کابل گرامی‌داشت شد.

به گزارش خبرگزاری دید، ۱۵ عقرب مصادف است با سالیاد شهادت سید مصطفی کاظمی عضو پیشین مجلس نمایندگان و وزیر اسبق وزارت تجارت کشور، امروز جمعه (۱۶ عقرب) از سیزدهمین سالیاد شهادت او در خیمه لوجرگه گرامی‌داشت به عمل آمد.

عطا محمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی افغانستان ضمن تسلیت به دوستان و خانواده شهید کاظمی، گفت: سیزدهمین سالیاد شهادت یکی از ستارگان درخشان جهاد و مقاومت و فرزند فرزانه این سرزمین را به عزیزان حاضر در تالار، فامیل محترم شهید کاظمی و مردم افغانستان تسلیت عرض می‌کنم.

او با اشاره به دستاوردهای ۱۹ سال پسین کشور، گفت: در نزده سال اخیر، دستاوردهای زیادی داریم؛ در عرصه معارف، نهادهای تحصیلی، آزادی بیان، رسانه‌ها، حضور پررنگ خانم‌ها، انکشاف ساختمانی (سرک‌ها، کلینیک‌ها) و انشکاف در زمینه تعلیم و تربیه.

رییس اجرایی جمعیت اسلامی این دستاوردها را ثمره قربانی‌ دادن سنگین مردم خوانده و بیان داشت: این دستاوردهای بزرگ را به سادگی به‌دست نیاوردیم، نه تنها برای آوردن این دستاوردها قربانی زیاد دادیم؛ بل‌که برای حفظ این دستاوردها نیز قربانی بی‌شماری دادیم که بسبار قیمتش سنگین است.

او خطاب به گروه طالبان گفت که اگر دست از «کشتار» مردم بر ندارند، ناگزیر خواهد شد در برابر آن‌ها سلاح بردارد. او همچنان گفت که اگر مذاکرات صلح نتیجه ندهد، مردم مقاومت دوم را تشکیل خواهند داد.

حاجی محمد محقق رییس حزب وحدت اسلامی مردم نیز در این مراسم صحبت کرد. او سالیاد شهادت سیدمصطفی کاظمی را برای خانواده کاظمی و مردم افغانستان تسلیت گفت.

آقای محقق سیدمصطفی کاظمی را یک شخصیت مدبر و توانا در عرصه سیاست و اقتصاد خوانده و گفت که غیبت حضور او در شرایط دشوار کنونی کشور به شدت حس می‌شود.

در این مراسم همچنان پیام‌های رییس‌ جمهور محمداشرف غنی و مارشال عبدالرشید دوستم به مناسبت سیزدهمین سالیاد شهادت سیدمصطفی کاظمی به خوانش گرفته شد.

سیدعلی کاظمی رییس شورای حزب همبستگی ملی مردم افغانستان و برادر سیدمصطفی کاظمی، از یاد و خاطرات دوران جهاد و مقاومت شهید کاظمی سخن زد.

او به صنف‌های آموزشی که از سوی سیدمصطفی کاظمی در دره ترکمن ولایت پروان در دوران جهاد و مقاومت ایجاد شده بود، اشاره کرده و گفت: در این صنف‌ها شهید کاظمی اخلاق تدریس می‌کرد. پش‌بینی شهید کاظمی این بود که یک روز مجاهدین در افغانستان پیروز می‌شوند.

سیدعلی کاظمی اضافه کرد: در عرصه سیاست شهید کاظمی یک سیاست‌مدار مدبر و توانا و توام با اخلاق بود؛ سیاست را با اخلاق عجین کرده بود.

سیدمصطفی کاظمی از شخصیت‌های نیک‌نام جهاد و مقاومت افغانستان است. او وزیر پیشین اقتصاد کشور و عضو پیشین مجلس نمایندگان بود. سیدمصطفی کاظمی در ۱۵ عقرب سال ۱۳۸۶ خورشیدی هنگامی که از سوی پارلمان برای بررسی وضعیت مردم بغلان رفته بود، در نتیجه یک حمله تروریستی همراه با تعدادی از اعضای مجلس و شمار کثیری از جوانان و کودکان جام شهادت نوشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا