آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثتحلیل

شباهت حمله داعش بر زندان جلال‌آباد به حملات طالبان؛ پشت پرده چه جریان دارد!

دو مقام امنیتی افغانستان گفته است که این حمله ممکن از سوی گروه‌های ناراضی طالبان که مخالف مذاکرات صلح هستند، صورت گرفته باشد.

گمان می‌رود اعضای دستگیر شده داعش و طالبان از پاکستان، در میان صدها زندانی باشند که از زندان جلال‌آباد فرار کرده‌اند.
حمله تروریستی که دست‌ کم ۲۹ تن در آن جان باخت، ناوقت یکشنبه با برخورد یک وسیله نقلیه پر از مواد انفجاری به درب ورودی زندان آغاز شد. بیش از ۲ هزار زندانی در این مکان بود.
گمان می‌رود زندانیانی که فرار کرده‌اند، بیشتر تروریستان اسیر شده طالبان از افغانستان و پاکستان باشند. سرویس اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) که نقش موثری در ایجاد داعش در افغانستان داشته، علاقمند به دست آوردن نفوذ استراتژیک در کابل است؛ جایی که نیروهای ناتو و امریکایی در حال خروج هستند تا زمینه برای بازگشت طالبان به قدرت هموار گردد.
طبق گزارش واشنگتن‌پُست، در این زندان تروریستان وابسته به داعش و طالبان نگهداری می‌شد. این کاملاً آشکار است که طالبان توسط آی اس آی پاکستان آموزش داده می‌شوند تا در افغانستان نفوذ پیدا کنند.
در گذشته، مقامات حکومت افغانستان مدعی شده‌اند که طالبان و داعش در انجام حملات با یک دیگر همکاری می‌کنند.
عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفته است: «در زمان حادثه، ۱ هزار و ۷۹۳ زندانی در زندان بود. ۱ هزار و ۲۵ تن از سوی پولیس دستگیر شد … در زمان فرار، ۴۳۰ زندانی زنده دستگیر شد، برخی نیز کشته یا زخمی شدند».
به گفته وی، ۲۹ تن، به شمول افراد ملکی، نیروهای امنیتی و زندانیان در این حمله کشته شدند و بیش از ۵۰ تن دیگر زخمی شده است.
حمله‌ای که بالای زندان جلال‌آباد صورت گرفت، بسیار به حملات تروریستی طالبان شباهت دارد، هر چند داعش مسئولیت آن‌ را به دوش گرفت.
در سال ۲۰۱۵، طالبان به زندانی در ولایت غزنی یورش بردند که بیش از ۳۵۰ زندانی آزاد شد. این حمله نیز با یک موتر بمب آغاز شد و سپس مهاجمان به ساختمان زندان حمله کردند.
همزمان با نشر خبرها مبنی بر حمله به زندان جلال‌آباد، دو مقام امنیتی افغانستان گفته است که این حمله ممکن از سوی گروه‌های ناراضی طالبان که مخالف مذاکرات صلح هستند، صورت گرفته باشد.
حمله به زندان جلال‌آباد که جان دست‌ کم ۲۹ تن را گرفت، ۱۸ ساعت به طول انجامید و نیروهای امنیتی افغانستان کنترول آن را به دست گرفته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا