آخرین اخبارافغانستاندیدگاهصلح

شفافیت نباید قربانی سرعت شود

مردم افغانستان نمی‌خواهند شفافیت قربانی سرعت شود. تأخیر در این روند مهم با آنکه زمینه‌های تقلب را گسترش می‌دهد، از سویی هم شفافیت در این روند را بر اساس شمارش و بررسی دقیق تضمین خواهد کرد.

بدون تردید انتخابات ششم میزان یکی از شفاف‌ترین پروسه‌ها در تاریخ افغانستان بود که کمیسیون انتخابات با مدیریت سالم توانست این روند مردم‌سالاری را در سراسر افغانستان برگزار نماید. مردم افغانستان با آنکه در انتخابات‌های گذشته با چالش‌های متعددی از جمله تقلب، ناامنی، نارسایی‌ها و ده‌ها مشکلات دیگر مواجه شده و نسبت به این روند بی‌اعتماد شده بودند، ولی آنان یکبار دیگر برای تحکیم نظام جمهوری ودموکراسی به‌پای صندوق‌های رای رفتند و به مردم‌سالاری رای دادند.
از همان ساعات آغازین انتخابات ریاست جمهوری تا ختم این پروسه و روند شمارش آرا تا اکنون به‌وضاحت دیده می‌شود که شفافیت انتخابات قربانی معاملات، تقلب و جعل نشده، بر عکس به‌طور قطع مردم‌سالاری پیروز میدان بوده است. با آنکه تلاش‌های زیادی برای تقلب در این روند انجام شد و تقلباتی نیزصورت گرفت، ولی کمیسیون انتخابات حدود ۵۰۰ هزار رای بدون بایومتریک را باطل اعلام کرد که ضربه محکمی بر دهن متقلبان و دشمنان آزادی مردم افغانستان وارد کرد.
در همین حال، صبح امروز کمیسیون شکایات انتخاباتی اعلام کرد که به چهارهزار و ۳۶۲ شکایت رسیدگی شده است.مسئولان در این کمیسیون می‌گویند: به تعداد یک‌هزار و ۷۸۹ شکایت رد شده و همچنین رای یک‌هزار و ۸۱۸ محل بازشماری می‌شود. آنان اظهار داشتند که آرای ۸۸ محل باطل اعلام گردید و به‌تعداد ۵۴ نفر به‌خاطر تقلب و تخطی جریمه نقدی شدند و همچنین ۹۰۷ مورد شکایت به مراجع عدلی و قضایی معرفی گردید.
در یک نگاه می‌توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان با تفاوت «تقلب‌ستیزی» با دیگر انتخابات‌ها برگزار گردید و تاکنون شفافیت انتخابات در اولویت قرار دارد. با این حال اما در حالیکه قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به‌تاریخ ۲۷ ماه میزان اعلام شود، اما به‌تازگی برخی منابع از تأخیری در اعلام آن سخن می‌گویند. یک منبع معتبر در کمیسیون انتخابات به روزنامه ۸ صبح گفته است که زمان اعلام نتیجه ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تأخیر افتاده است. منبع جزئیات بیشتری ارائه نکرده، ولی گفته می‌شود که کندی در روند انتقال و تفکیک آرای بایومتریک دلیل اصلی تعویق نتایج ابتدایی انتخابات باشد.
نهادهای ناظر داخلی و بین‌المللی، سفارت‌خانه‌ها و دیگر سازمان‌های بین‌المللی تاکنون از شفافیت در روند انتخابات راضی هستند و مهر تأیید بر آن می‌گذارند. با این حال مردم افغانستان نمی‌خواهند شفافیت قربانی سرعت شود. تأخیر در این روند مهم با آنکه زمینه‌های تقلب را گسترش می‌دهد، از سویی هم شفافیت در این روند را بر اساس شمارش و بررسی دقیق تضمین خواهد کرد.
ایستادگی و وفا به عهد از سوی مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی تاکنون نگرانی‌ها در مورد تقلب را تا حدی زدوده است و بدون شک مردم از موضع آنان حمایت می‌کنند و نیاز است که روند شمارش آرا به‌طور دقیق و مستدل به‌پیش برود تا شفافیت قربانی سرعت نشود.

نویسنده

سید الیاس احمدی_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا