آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستگزارش

خروج نیروهای خارجی؛

شهروندان، نگران از جنگ و امیدوار برای صلح!

همه اما این طور فکر نمی‌کنند، برخی شهروندان و صاحب نظران یکسره مخالف آغاز جنگ داخلی و هرج و مرج بوده و می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی مقابله با تروریستان و تامین امنیت را دارند.

همزمان با آغاز رسمی روند خروج نیروهای خارجی از کشور در اول می، شهروندان و صاحب نظران در افغانستان نگرانی‌ها و امیدواری‌های زیادی نسبت به احتمال جنگ و درگیری و رسید به صلح و ثبات پایدار دارند.
بر اساس توافقنامه امریکا و طالبان که در دوحه امضا شد، زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان اول می تعیین شده بود، اما با تغییر دولت امریکا، جوبایدن اعلام کرد که نیروهای این کشور بعد از چند ماه تاخیر در ۱۱ سپتمبر از افغانستان خارج می‌شود.
شهروندان افغانستان اما واکنش‌های متفاوتی نسبت به خروج نیروهای خارجی از افغانستان دارند، برخی می‌گویند که جنگ داخلی یکی از پیامدهای خروج این نیروها خواهد بود و برخی دیگر می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان می‌توانند در برابر تروریزم ایستادگی کنند.
علی‌رضا بهزاد استاد دانشگاه به خبرگزاری دید می‌گوید: با خارج شدن کامل نیروهای خارجی از کشور، ما شاهد عواقب خطرناک خواهیم بود، نه تنها در بخش امنیت و ثبات کشور بلکه بخش‌هایی چون اقتصاد، فرهنک و سکتورهای تعلیمی و تحصیلی نیز از این خروج بی‌تاثیر نخواهند ماند.

علی رضا بهزاد _استاد دانشگاه


آقای بهزاد افزود که وضعیت امنیتی کشور قناعت بخش نیست. بعد از خروج نیرو‌های خارجی این وضعیت وخیم تر از گذشته خواهد شد. در حال حاضر در کشور بر علاوه جنگ در چندین ولایت بین نیروهای امنیتی و طالبان، ترور و رویدادهای جنایی بیشتر است، بناً خروج نیروهای امنیتی بیشتر عواقب ایدئولوژیک و رفتاری دارد نسبت به عملی و اجرایی، یعنی ممکن تاثیر خیلی ملموس بالای امنیت و ثبات کشور نداشته باشد ولی برای مردم یک تشویش و نگرانی است که در نتیجه باعث دلسردی مردم از تجارت، تحصیل، بازسازی و سایر امورات روزانه شان می‌شود.
بهزاد در ادامه گفت: در حالی که برخی از رهبران سیاسی وابسته به کشورهای خارجی‌اند و از آنجایی که منافع آن کشورها در معرض خطر باشد احتمال آن وجود دارد که یک سری تحرکات و شورش‌ها از سوی برخی رهبران در کشور رخ بدهد ولی افغانستان به دهه هفتاد بر نمی‌گردد.
یکی از نگرانی‌های شهروندان برگشت کشور به جنگ‌های گروهی همانند دهه هفتاد خورشیدی است که در آن تمام زیربناها فروپاشید و سبب ظهور گروه طالبان شد.
در همین حال، سوریا باور کارشناس مسایل سیاسی به این باور است که با خروج نیروهای خارجی از کشور احتمال بروز جنگ داخلی خیلی زیاد است؛ زیرا به گفته او، برخی رهبران سیاسی به آن توجهی ندارند.

سوریا باور -استاد دانشگاه


باور: بعد از خروج کامل این نیروها کشور به یک جنگ داخلی تمام عیار وارد خواهد شد که پیامدهای مخرب برای ملت افغانستان در پی خواهد داشت.
سحر سادات خبرنگار و فعال مدنی به خبرگزاری دید گفت: با خروج نیروهای خارجی از افغانستان وضعیت امنیتی نگران کننده خواهد بود، در افغانستان یک اجماع سیاسی صورت نگرفته، رهبران سیاسی از دولت فاصله گرفته است و اعتماد میان دولت و ملت کم شده است.

سحر سادات_ خبرنگار و فعال مدنی


سادات افزود: تاجران و سرمایه گذاران به آینده افغانستان با چشم تردید می‌نگرند و سرمایه‌های شان را از کشور خارج می‌کنند که این وضعیت اقتصاد افغانستان را با رکود مواجه خواهد کرد. مردم نگرانند، نگران امنیت، نگران وضع بد اقتصادی، نگران جنگ و نگران رفتن افغانستان به دهه هفتاد.
همه اما این طور فکر نمی‌کنند، برخی شهروندان و صاحب نظران یکسره مخالف آغاز جنگ داخلی و هرج و مرج بوده و می‌گویند که نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی مقابله با تروریستان و تامین امنیت را دارند.
شبنم شهرزاد خبرنگار و نویسنده به خبرگزاری دید می‌گوید که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نیروهای دفاعی و امنیتی کشور توانایی آن را دارند که برای حفاظت از افغانستان ایستادگی کنند و به قیمت جان شان می‌جنگند.

شبنم شهرزاد_خبرنگار و نویسنده


شهرزاد همچنان گفت که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان احتمال آغاز جنگ داخلی در کشور می‌رود ولی مردم افغانستان امیدوار است که یک همدیگر پذیری میان افغان‌ها به وجود بیاید و صلح تامین شود.
سید انور متین استاد دانشگاه هرچند احتمال بروز جنگ داخلی را کم می‌داند، اما تاکید می‌کند که با خروج نیروهای خارجی افغانستان در بخش اقتصادی با پیامدهای شکننده‌ای مواجه خواهد شد.
او به این باور است که مردم افغانستان از جنگ‌های داخلی خاطره و تجربه‌های تلخی دارند و بار دیگر حاضر نیستند که همان تجارب تلخ را تکرار کنند.

سید انور متین_استاد دانشگاه


این استاد دانشگاه تاکید می‌کند که اگر جنگ بر این کشور بار دیگر تحمیل شود، ملت قیام خواهد کرد.
او مدعی شد که جبهات مردمی در مناطق مرکزی و شمال کشور در حمایت از نظام در حال شکل‌گیری است و اگر خوب مدیریت شود، می‌تواند مانع جنگ داخلی باشد.
عباس نقاوت استاد دانشگاه و کارشناس مسایل سیاسی نیز طرف دار ایده آغاز جنگ داخلی در کشور نیست.
او می‌گوید: با خروج نیروهای خارجی امکان جنگ‌های داخلی و قدرت گرفتن طالبان از پیامدهای کوتاه مدت این خروج است و در دراز مدت نتیجه مثبت در پی خواهد داشت.
آقای نقاوت به این باور است که امریکا با خروج، سطح روابط مالی‌اش را به روابط سیاسی تغییر خواهد داد و رفتنش به معنی قطع رابطه با افغانستان نیست.

عباس نقاوت_استاد دانشگاه


نقاوت نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را آماده و مجهز برای دفاع از کشور در برابر طالبان یا هر گروه دیگر می‌داند و تاکید می‌کند که این نیروها پیروز خواهند بود.
او افزود که کشورهای جهان باید بر پاکستان فشار وارد کنند که این کشور کمک‌هایش را به طالبان قطع کند، در این صورت نیروهای امنیتی و دفاعی می‌تواند به خوبی علیه طالبان مبارزه کنند.
گفتنی است که خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان، از سال ۲۰۱۴ به این سو موجب نگرانی و تشویش در میان مردم افغانستان شده است، اما چشم انداز آینده کشور با خروج این نیروها همچنان کدر است و آینده نشان خواهد داد که چه در انتظار ما است.

نویسنده

رسول شهزاد- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا