آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

نشست سازمان همکاری اسلامی:

شهروندان: پاکستان به دنبال مداخله در افغانستان است

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید
همزمان با برگزاری نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در پاکستان، شهروندان افغانستان این کشور را به لابیگری برای طا-لبان در سطح بین‌الملل و تلاش برای مداخله در امور داخلی کشورمان متهم می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، قرار است هفدهمین نشست وزیران خارجۀ سازمان‌ همکاری اسلامی در مورد بحران بشری افغانستان امروز یکشنبه ۱۹ دسمبر (۲۸ قوس) در اسلام‌آباد برگزار شود.
مقام‌ها در اسلام‌آباد گفته‌اند که از نمایندگان طا-لبان،‌ ایالات متحده،‌ روسیه، چین،‌ بریتانیا، فرانسه و ملل متحد نیز دعوت شده است تا در «نشست فوق‌العاده» اشتراک کنند.
شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان روز شنبه ۱۸ دسمبر (۲۷ قوس) به خبرنگاران گفت که در حال حاضر، بسیاری از نمایندگان کشورها به اسلام‌آباد رسیده‌اند. امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طا-لبان نیز برای اشتراک در این نشست روانه پاکستان شده است.
شماری از شهروندان افغانستان اما با ابراز شک و تردید در نیت پاکستان نسبت به کشور خود، می‌گویند که پاکستان با استفاده از هر فرصت در پی مداخله گری است.
عباس حسینی از فعالان مدنی به خبرگزاری دید می‌گوید که پاکستان همواره به افغانستان نگاه عمق استراتژیک داشته است.

به باور او، پاکستان در تلاش است که با لابیگری برای طا-لبان بتواند ضرورت به رسمیت شناختن امارت اسلامی را به جهانیان بفهماند.
حسینی افزود که اگر طا-لبان در پی کسب مشروعیت جهانی است باید در داخل افغانستان با برگزاری یک همه پرسی از مردم افغانستان بپرسد که آیا شهروندان کشور خواستار حکومت طا-لبانی هستند یا خیر، بعد از آن می‌تواند برای کسب مشروعیت در سطح بین‌الملل تلاش کند.
فخرالدین صادقی دانش‌آموخته علوم سیاسی و فعال مدنی در این مورد گفت: پاکستان یکی از کشورهایی است که در تمام مسایل خارجی و داخلی افغانستان به گونه مستقیم دخیل بوده.

آقای صادقی همچنان گفت که کشورهای اسلامی نباید در این نشست که به میزبانی پاکستان برگزار می‌شود شرکت می‌کردند چرا که هدف پاکستان مداخله گری در افغانستان است.
در همین حال، همزمان با برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی «شورای عالی مقاومت» طی اعلامیه‌ای از این سازمان خواسته است که طا-لبان را به رسمیت نشناسد و به کمک برای مردم افغانستان تلاش کند.
شمس‌الله همدرد یکی دیگر از شهروندان کابل می‌گوید که نشست سازمان همکاری اسلامی که قرار است در اسلام آباد برگزار شود هیچ سودی به حال وضعیت بحرانی افغانستان نخواهد داشت زیرا فقر و گرسنگی و بیکاری در کشور بیداد می‌کند و طالبان در پی به رسمیت شناخته شدن هستند.
آقای همدرد افزود که دخالت های پاکستان در طول سالیان متمادی بر همگان روشن است.

با این حال، نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی قرار است امروز برگزاری شود، هنوز زود است که در مورد برایند آن سخن بزنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا