آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاستصلح

یک‌سالگی توافق‌نامه دوحه؛

شورای مصالحه ملی: طالبان تعهد لازم به گفت‌وگو نداشتند

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که با یکساله شدن توافق‌نامه دوحه، فرصت تاریخی برای صلح به وجود آمد، اما طالبان تعهد لازم برای پیشرفت گفت‌وگوها نداشتند.


به گزارش خبرگزاری دید، فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی کشور امروز یکشنبه(۱۰ حوت) گفت که یک سال پس از امضای توافق‌نامه دوحه بین امریکا-طالبان، مردم افغانستان توقع داشتند که جنگ و خشونت پایان یابد و در جریان مذاکرات به آتش‌بس جامع و دایمی دست یابیم.
سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید: توافق‌نامه‌ دوحه یکساله شد. با امضای این توافق‌نامه، مذاکرات جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز شد و فرصت تاریخی برای صلح ایجاد گردید. اما پس از یک سال دیده می‌شود که طالبان به مفاد این توافق‌نامه از جمله پایان خشونت‌ها در افغانستان، پی‌گیری جدی و هدفمند مذاکرات و قطع رابطه با گروهای ترورستی جهانی پای‌بند نبوده‌اند.
وی افزود که مردم افغانستان توقع داشتند با آغاز مذاکرات، جنگ وخشونت‌ پایان یافته و در جریان مذاکرات به آتش‌بس دایمی و سراسری دست یابیم. امامتأسفانه چنین نشد.
به گفته وی، در این مدت طالبان به مذاکرات داخلی میان افغان‌ها حاضر نشده و تعهد لازم به پیشرفت گفت‌وگوها نداشتند.
با این حال، شورای عالی مصالحه ملی خاطرنشان می‌کند که هنوز هم مردم افغانستان امیدوار است که فرصت پیش‌آمده برای صلح ضایع نشود، جنگ و خشونت در کشور پایان یابد، گفت‌وگوها به گونۀ جدی ادامه یابد تا به یک توافق سیاسی و همه‌پذیر زمینه فراهم شود.
با این حال، توافقنامه دوحه در حالی یک ساله شد که ایالات متحده به تازگی گفته آن را دوباره ارزیابی می‌کند و گروه طالبان هشدار داده که در صورت نقض توافقنامه، جنگ خونینی را آغاز خو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا