آخرین اخبارافغانستانسیاستصلح

محقق و خلیلی:

شورش نمی‌کنیم/ نتیجه واقعی انتخابات به سود ما است

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و از اعضای تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی، می‌گوید که بر اساس محاسبه‌ شرکت درملوگ و آرای واقعی مردم، تیم آن‌ها برنده‌ انتخابات ریاست‌ جمهوری است. محمد کریم خلیلی دیگر عضو تکت ثبت و همگرایی نیز علیه نتیجه انتخابات موضع گرفته و تیم خود را برنده خواند.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و از اعضای تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی، می‌گوید که بر اساس محاسبه‌ شرکت درملوگ و آرای واقعی مردم، تیم آن‌ها برنده‌ انتخابات ریاست‌ جمهوری است. محمد کریم خلیلی دیگر عضو تکت ثبت و همگرایی نیز علیه نتیجه انتخابات موضع گرفته و تیم خود را برنده خواند.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای محقق که پیش از چاشت روز جمعه (۲حوت) در نشستی در غرب کابل، صحبت می‌کرد، گفت که فیصله‌ کمیسیون انتخابات برای پیروز اعلام کردن محمداشرف غنی، نادرست است؛ زیرا آرای واقعی مردم تحریف شده است.
او تأکید کرد که مردم افغانستان از شمال تا جنوب و شرق تا غرب علیه نتیجه‌ تقلبی انتخابات خواهند ایستاد و در صورتی که کمیسیون انتخابات و تیم ارگ بر تصمیم خود ادامه‌ دهند، حکومت همه‌شمول به زودی تشکیل خواهد شد.
محمد محقق می‌گوید: «به اندازه‌ای این انتخابات رسوا بود که از ۹ میلیون اشتراک‌کننده، نزدیک به ۲ میلیون نفر شرکت کرده بودند. شرکت درملوک گفت که یک میلیون رأی تقلبی است؛ اما این آرا نیز نادیده گرفته شد. حدود ۴۵۰هزار رأی تقلبی را وارد کردند، بعد یک چهار نفر دلقک که به نام کمیسیون است، آمد و به این آرا مشروعیت داد. این آرا تقلبی بود. بیت‌المال مردم را چور کردند. پول پروژه‌ها را به نام کود ۹۱ انتقال دادند و برای انتخابات مصرف کردند. به این خاطر بود که تیم ثبات و همگرایی بر اساس محاسبه‌ی بایومتریک خود را برنده اعلام کرد.»
او ضمن این که هشدار داد، در برابر نتیجه‌ تقلبی انتخابات ایستادگی خواهند کرد، هم‌چنان گفت که در صورتی این پیچیدگی به یک راه حل خواهد رسید که کمیسیون انتخابات نتیجه‌ را باطل اعلام کند و اشرف‌غنی نیز موقف پیروز خود را کنار بگذارد. «اگر تیم دولت‌ساز سر تصمیم دروغین خود تأکید می‌کند، ما هم سر فیصله‌ راستی خود ایستاده استیم.»
از سویی ‌هم، محمد کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح می‌گوید که مردم افغانستان در مقابل تقلب سازمان‌یافته‌ ارگ وکمیسیون‌های انتخاباتی، ایستادگی خواهند کرد و اجازه نمی‌دهند که حکومت برخاسته از تقلب بالای آن‌ها فرمان‌روایی کند.
آقای خلیلی با تأکید بر ایجاد حکومت همه‌شمول از سوی دسته‌ انتخاباتی ثبات و همگرایی، می‌گوید: «در پای فیصله‌ خود استیم، مانند کوه هندوکوش ایستاد خواهیم بود؛ اما هیچ‌گاه به معنای شورش‌گری نیست. انتخابات خیلی روشن است، تقلب خیلی روشن است. در برابر تقلب ایستاد شدیم و در برابر تقلب عزم مان، عزم همه کشور است. امروز محورهای ملی در برابر تقلب سازمان‌یافته‌ ارگ ایستادند و نپذیرند نتیجه‌ انتخابات تقلبی را.»
بر بنیاد نتیجه‌ نهایی انتخابات ریاست‌ جمهوری که روز سه‌شنبه (۲۹دلو) از سوی کمیسیون انتخابات اعلام شد، محمداشرف غنی با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد آرا پیروز انتخابات شد؛ اما تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به این نتیجه واکنش نشان داده و گفته که در برابر آن، حکومت همه‌شمول ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا