آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

نهمین سالیاد استاد ربانی؛

صالح:موضع متحدانه در مذاکرات طالبان را شکست می‌دهد/ محقق:خشونت‌ها مردم را به صلح بی‌باور می‌کند

مقامات بلندپایه حکومت و برخی رهبران سیاسی در مراسم نهمین سالیاد ترور استاد ربانی می‌گویند که در مذاکرات صلح موضع متحدانه سیاسیون با حکومت طالبان را ناگزیر به پذیرش صلح می‌کند. آنان همچنان تاکید کردند که ادامه خشونت‌ها در هنگام مذاکرات صلح، مردم را نسبت به این روند بی‌باور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دید، امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که صلح در کشور تأمین می‌شود و او تشنگی به «صلح با عزت» را در نزد مردم حس می‌کند.

معاون اول ریاست جمهوری که امروز جمعه(۲۸ سنبله)، در مراسم یادبود از نهمین سالیاد ترور برهان‌الدین ربانی رییس پیشین شورای عالی صلح سخنرانی می‌کرد از «مخالفان صلح» خواست دست از خون‌ریزی بیش‌تر بردارند.

به گفته معاون اول ریاست جمهوری، مخالفان صلح اگر صد سال دیگر نیز بجنگند، بازهم به همین نقطه بر می‌گردند که باید زیر یک سقف مذاکره‌ کنند.

او افزود: «هر قدر خونی را که می‌ریزانید، به گناه تان افزوده می‌شود و به بدعت مبارزه‌ تان اضافه می‌شود».

معاون اول ریاست جمهوری از جانب دیگر تأکید کرد که ایستاد‌گی در مذاکرات صلح به عنوان یک ملت، هویت واحد و زیر یک پرچم ملی سبب می‌شود که حوزه جمهوریت هیچ چیزی را از دست ندهد و بر عکس «طالب و جنگ‌جو» را به وطن‌شان باز ‌گرداند.

صالح در این نشست تأکید کرد که باید «دشمن اصلی» را شناسایی کرد.

به گفته صالح، در سفر حامد کرزی رییس جمهور پیشین به پاکستان مقامات پاکستانی گفته بودند که اگر افغانستان روابط بنیادین و استراتژیک با پاکستان برقرار کند، طالبان را در ظرف شش ماه از صحنه «گم» می‌کند.

صالح می‌گوید که هرچند مذاکرات در این زمینه آغاز شد، اما نتیجه نداد و به دلیل این که خواست پاکستان عزت افغانستان را سر می‌برد و خاک افغانستان را منقسم می‌کرد.

معاون اول ریاست جمهوری تأکید کرد که به همین دلیل تاکنون صلح در افغانستان تأمین نشده است و او نتیجه‌گیری کرد که مشکل افغانستان در جنوب هلمند، شرق بادغیس و چرخ لوگر نیست، بل‌که کشور یک «مشکل بنیادین» دارد که به باور او در آن سوی مرز است.

امرالله صالح در مراسم یادبود از نهمین سال ترور برهان‌الدین ربانی، روایت و قرائت طالبان از دین را نیز زیر سوال برد.

او تأکید کرد که ایستاد‌گی در برابر قرائت بدعت «فریضه» است.

امرالله صالح که به موضع‌گیری تند در برابر طالبان شهرت دارد، در این نشست افزود که هیچ افغان با شرف مخالف «صلح با عزت» نیست که در آن هویت، نظام و پرچم کشور حفظ شود.

در همین حال، محمد محقق رهبر سیاسی می‌گوید که دوام جنگ و خون‌ریزی هم‌زمان با ادامه مذاکرات در دوحه، مردم را به صلح بی‌باور می‌کند.

محقق تأکید کرد که طرف‌های جنگ باید به خشونت و جنگ پایان بدهند و به هدف «تلطیف فضای مذاکرات» آتش‌بس کنند.

محمد محقق در این مراسم افزود که مردم افغانستان بیش از هر زمانی به «وحدت و یک‌پارچگی» نیاز دارند.

به گفته او، همه بدانند که در یک «فضای جدید جهانی» زندگی می‌کنند و باید هرچه زودتر مذاکرات صلح به نتیجه‌ای برسد.

محقق خاطرنشان کرد که به هر اندازه‌ای که مذاکرات زودتر به نتیجه برسد و خون‌ریزی پایان یابد، به نفع کشور است.

معاون پیشین ریاست اجرایی می‌گوید که دو طرف مذاکره نباید خواست‌های شخصی خود را مطرح کنند و روی برخی از «کلمه‌ها» که با سرنوشت جمعی بستگی ندارد، زیاد تأکید نکنند.

استاد برهان‌الدین ربانی از رهبران برجسته سیاسی و رییس پیشین شورای عالی صلح در سنبله سال ۱۳۹۰ از سوی تروریستی که برای صلح به خانه او آمده بود کشته شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا