آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

سرور دانش در مراسم تجلیل از شهید کاظمی:

صلح بدون حضور دولت ناممکن است/ حکومت موقت راه حل نیست/ برخی احزاب امروز را با ۱۹ سال پیش اشتباه گرفته‌اند

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که امروز باید احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بر محوریت دولت گردهم بیایند و در پروسه صلح سهم بگیرند و اگر دولت افغانستان مطرح نباشد، نه صلحی برقرار و نه گروه طالبان به کس دیگری بها قایل خواهد شد.

معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که امروز باید احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بر محوریت دولت گردهم بیایند و در پروسه صلح سهم بگیرند و اگر دولت افغانستان مطرح نباشد، نه صلحی برقرار و نه گروه طالبان به کس دیگری بها قایل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در مراسم گرامی‌داشت از دوازدهمین سالروز شهادت شهید سید مصطفی کاظمی گفت که گرامی‌داشت از شهید کاظمی به معنای گرامی‌داشت از همه شهدای بزرگ ملت ما است و به همین جهت لازم و شایسته است که یاد بزرگمردان و شهدای نامدار و گمنام دیگر را نیز گرامی بداریم.
دانش افزود: شهید کاظمی از آن دسته سیاستمدارانی بود که از آوان نوجوانی پا به عرصه سیاست و مبارزه گذاشت و در جهاد مردم افغانستان بر ضد بیگانگان اشغالگر و ایادی داخلی آنان، سهم شایسته‌ای به عهده گرفت و از فرماندهان و بنیانگذاران جریان‌های سیاسی- جهادی کشور محسوب می‌شد و نیز در دوره سیاه طالبان و دوران پس از آن نقش بارز و ارزنده‌ای بازی کرد.
در همین حال، وی اظهار داشت: انتخابات ششم میزان در یک فضای بی‌باوری و بی‌اعتمادی و علی‌رغم همه تهدیدات و خطرات اما موفقانه برگزار شد که همه نهادهای ملی و بین‌المللی تاکنون هم از برگزاری انتخابات استقبال کرده‌اند و هم کار کمیسیون‌ها را مورد تأیید قرار داده‌اند.
سرور دانش افزود: تنها نقطه قابل توجه میزان پایین مشارکت واجدین شرایط رأی‌دهی بود که این هم دلایل خاص خود را داشت و به اصل مشروعیت و قانونی بودن انتخابات آسیبی نمی‌رساند.
وی اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد که به انتخابات به عنوان یک ابزار بنگرد و هر زمان که به نفعش باشد آن را بپذیرد و اگر به نفعش نباشد، آن را زیر سؤال ببرد و به همین جهت نباید کسی و یا تیمی کمیسیون‌ها را تحت فشار قرار دهد و یا در امور داخلی آن‌ها مداخله کند و نظر خاصی را بر آنان تحمیل نماید.
معاون رییس جمهور غنی گفت: ما باید بدانیم که انتخابات عنصر اصلی مشروعیت نظام است و نباید کسی به خاطر منافع شخصی و گروهی خود مشروعیت نظام را زیر سؤال ببرد.
محمد سرور دانش افزود: کمیسیون باید هرچه زودتر نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات را اعلان کند تا سرنوشت سیاسی کشور معین و روشن گردد.
دانش در مورد پروسه صلح گفت: حکومت افغانستان به تمام معنی از پروسه صلح استقبال و حمایت می‌کند و ادعاهایی مبتنی بر این که حکومت افغانستان یا شخص رییس جمهور تمایل به صلح ندارد و یا مخالف صلح است کاملاً بی‌اساس و ناشی از رقابت‌های سیاسی است.
وی تصریح کرد: ما برای صلح هم طرح و برنامه داریم و هم با جدیت تعقیب می‌کنیم. در ماه‌های گذشته برخی تردیدها ناشی از این بود که برخی صلح را در مقابل انتخابات قرار می‌دادند و با تأکید بر این که صلح یک اولویت است، خواستار تعویق انتخابات بودند و ما در مقابل این طرح نا به جا و خطرناک موضع گرفتیم و بر برگزاری انتخابات پافشاری کردیم که کاملاً یک موضع بجا و منطقی و به نفع مردم و کشور ما بود.
معاون دوم ریاست جمهوری در ادامه افزود: اعتماد سازی شرط اول موفقیت مذاکرات صلح است و ما در این جهت حاضر به هر نوع همکاری بوده‌ایم و هستیم و به همین جهت در رهایی زندانیان طالبان نیز در چوکات قوانین کشور آمادگی داریم. اما کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکره مستقیم، کلید اصلی اعتماد سازی بوده و موفقیت مذاکرات را تضمین خواهد کرد.
محمد سرور دانش گفت: منافع ملی واقعی مردم افغانستان به جمهوریت و حقوق شهروندی گره خورده است. به همین جهات نظام مبتنی بر انتخابات و جمهوریت و حقوق بشر و حقوق زنان و آزادی بیان جزء اصول اساسی و خطوط سرخ دولت و مردم افغانستان است. به نظر ما انتخابات بهترین میکانیزم انتقال مسالمت آمیز قدرت و تحقق صلح است و از سوی دیگر بدون رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی و تأمین عدالت، هیچ طرح صلحی عادلانه و پایدار نخواهد بود.
دانش اظهار داشت: صلح بدون مالکیت افغان‌ها صلح یکجانبه و غیر عملی است. متأسفانه تا کنون پروسه‌ای که آغاز شده به طور عمده بین نمایندگان ایالات متحده آمریکا و گروه طالبان جریان پیدا کرده و جانب افغانستان دخیل نبوده است. ما بر این باوریم که در این پروسه، مالکیت افغان‌ها باید به طور واقعی و معنی دار تأمین گردد.
وی تصریح کرد: مالکیت افغان‌ها هم بدون محوریت دولت افغانستان هیچ معنا و مفهوم روشنی ندارد. صلح بدون محوریت دولت یکجانبه و غیر عملی است. صلح و جنگ هم از نگاه قانون اساسی و هم از نگاه حقوق بین‌الملل در حیطه صلاحیت دولت‌ها است و نه گروه‌های سیاسی. دولت افغانستان امروز از مردم و سرزمین و حاکمیت ملی نمایندگی می کند.

دانش گفت: ما در شرایط سال ۱۳۸۰ نیستیم که در وضعیت فقدان دولت به معنای واقعی آن بودیم و به جای دولت، احزاب و محورهای سیاسی تصمیم گیرنده بودند. برخی از احزاب شرایط امروز را با شرایط ۱۹ سال پیش اشتباه گرفته‌اند و هنوز هم فکر می‌کنند که افغانستان باید به صورت جزایر پراکنده قدرت اداره شود. این جزایر قدرت بودند که در آن سال‌ها عامل بروز جنگ‌ها و ظهور طالبان شدند و همین جزایر قدرت بودند که در مقابل طالبان شکست خوردند و اگر حادثه ۱۱ سپتمبر نمی بود این جزایر قدرت هم به تدریج برچیده شده و افغانستان برای همیشه در کام تروریزم سقوط می‌کرد.
وی افزود: امروز باید احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بر محوریت دولت گردهم بیایند و در پروسه صلح سهم بگیرند و اگر دولت افغانستان مطرح نباشد، نه صلحی برقرار خواهد شد و نه گروه طالبان به کس دیگری بهایی قایل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا