آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی:

صلح در افغانستان سبب می‌شود که کشورهای منطقه ۲ درصد رشد بیشتر داشته باشند

رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی افتتاحیه‌اش در نشست مشورتی تقویت اجماع برای صلح گفت که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت.

رییس جمهور محمد اشرف غنی در سخنرانی افتتاحیه‌اش در نشست مشورتی تقویت اجماع برای صلح گفت که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری دید، رییس جمهور اشرف غنی عصر امروز دوشنبه(۱۶سرطان) با سخنرانی در نشست مشورتی با نمایندگان کشورهای منطقه تحت عنوان «تقویت اجماع برای صلح» که در رابطه به صلح و مذاکرات بین‌الافغانی به ابتکار دولت افغانستان برگزار شده بود، این کنفرانس را افتتاح کرد.
او در این نشست گفت که اجماع منطقوی و جهانی ما را کمک خواهد کرد تا چهارچوب موافقتنامه صلح ساخته شود و پلان عمل برای صلح، به نتیجۀ مطلوب برسد.
رییس جمهور با اشاره به تهدیدات و خطرات در برابر صلح، گفت که اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبرو خواهد شد.
رییس جمهور از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، هند، ایران و ترکیه که بنادرشان را به خاطر ترانزیت اموال تجارتی افغانستان باز نگهداشته بودند، تشکر کرد.
وی افزود که این نوع همکاری‌ها باعث شده است تا افغانستان به مشکل کمبود مواد اولیه مواجه نگردد و این تلاش‌ها نمونه خوب همکاری‌های منطقوی می‌باشد.
آقای غنی تصریح کرد که همه کشورهای منطقه با تهدید تروریزم، شبکه‌های جرمی منطقوی و افراط گرایی مواجه هستند. درک عقلانی هم این است که در کنار هم باشیم و افغانستان منحیث چارراه همکاری‌های منطقوی می‌تواند، نقش خوبی را برای ثبات و رفاه منطقه ایفا کند.
وی اضافه کرد که ما ظرفیت و ارادۀ سیاسی داریم که به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه حل سیاسی را پیشکش کردیم تا از خشونت دست بکشند.
رییس جمهور غنی گفت که اجماع جهانی برای ختم جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقوی، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.
او گفت که صلح ما باعث ثبات و امنیت منطقه و جهان خواهد شد و برندۀ صلح، مردم افغانستان و منطقه خواهند بود. حمایت منطقه از یک نظام مردم سالار در افغانستان، همکاری‌های منطقوی را مستحکم تر خواهد ساخت و به مردم ما فرصت خواهد داد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه استفاده نمایند.
رییس جمهور محمد اشرف غنی گفت که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو در صد رشد اقتصادی بیشتر خواهند داشت. وی افزود که اجماع منطقوی و جهانی ما را کمک خواهد کرد تا چارچوب موافقتنامه صلح ساخته شود و پلان عمل برای صلح، به نتیجۀ مطلوب برسد.
این در حالی است که ۲۰ کشور منطقه و سازمان جهانی به میزبانی افغانستان، امروز جلسه‌ای در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای برای صلح، قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی دایر کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا