آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ضد طالبانی‌ها بالا می‌آیند

عزل و نصب‌های این چنینی هیچ دردی را برای مردم و دولت افغانستان دوا نمی‌کند. شاید به تشدید جنگ کمک کند و یا برای موفقیت دوباره داکتر غنی در انتخابات احتمالی پیش روی ریاست جمهوری مفید واقع شود، اما اصل راه آن است که امریکا با توافق روسیه و با اجماع منطقوی بر سر پایان جنگ در افغانستان می‌روند.


اگر این خبر واقعیت داشته باشد( ارگ این خبر را تایید کرد) که آقایان صالح و خالد به پست‌های وزارت داخله و دفاع تقرر حاصل کرده‌اند، نشان می‌دهد که حکومت برای تشدید جنگ با طالبان جدی‌تر شده است و این در حالیست که حکومت وحدت ملی خواست آقای خلیلزاد را برای ایجاد اداره موقت یا هر تغییر دیگری که رهبران حکومت موجود را از قدرت در بدل صلح با طالبان بر اندازد ظاهراً رد کرده است.
همهمه خروج قسمی قوای خارجی از افغانستان در پهلوی سایر جنبه‌ها؛ نوعی فشار از جانب امریکا به منظور وادار کردن حاکمان موجود به توقعات آن کشور برای توافق با طالبان نیز بوده می‌تواند که روحیه مردم و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان را به شدت تضعیف کرده است.
حکومت افغانستان تلاش نهایی خود را برای نشان دادن توانایی خود به دفاع مستقلانه از کشور به نمایش خواهد گذاشت و در رفتار خود با طالبان از اوج بی‌رحمی کار خواهد گرفت، در شرایطی که فکر می‌کنم زمان برای نتیجه بخشی یک چنین اقداماتی دیرشده است.
باتوجه به این تجربه که راه سخت افزاری حل مسئله کار آمدی چندانی نداشته و ندارد از یک سو و فقدان اعتماد به توانایی حکومت موجود برای جلب حمایت مردم از جانب دیگر، امریکا را وادار کرده است تا به هر قیمتی در بحث افغانستان به راه حل غیر نظامی تن در دهد و مخالفین خود و دولت افغانستان را وارد سیستم سیاسی کند.
به این حساب عزل و نصب‌های این چنینی هیچ دردی را برای مردم و دولت افغانستان دوا نمی‌کند. شاید به تشدید جنگ کمک کند و یا برای موفقیت دوباره داکتر غنی در انتخابات احتمالی پیش روی ریاست جمهوری مفید واقع شود، اما اصل راه آن است که امریکا با توافق روسیه و با اجماع منطقوی بر سر پایان جنگ در افغانستان می‌روند.
برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا