آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ضرورت حضور حکومت در دور هفتم مذاکرات قطر

معاون وزیر خارجه امریکا از رییس جمهور غنی به گونه جدی خواسته که آماده‌گی هایش را برای نشست قطر بگیرد. به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان در نهایت ناگزیر خواهد شد که نمایندگان خود را به دور هفتم مذاکرات قطر آماده کند.

براساس گزارش‌ها، قرار است که دور هفتم مذاکرات قطر میان نمایندگان امریکا و نمایندگان گروه طالبان بعد از ماه رمضان برگزار شود. دور ششم این گفت‌وگوها به پایان رسید. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و گروه طالبان به نسبت نتایج این دور از مذاکرات ابراز خوشنودی کردند.
گفته می‌شود که جانب امریکا و طالبان در دوحه، به نتایج مطلوبی دست یافته‌اند. پرسش به میان آمده این است که آیا دور هفتم گفت‌وگوهای قطر یک بار دیگر در غیاب حکومت برگزار می‌شود، یا نه حکومت در این گفت‌وگوها سهیم خواهد بود.
عدم حضور حکومت در گفت‌وگوهای صلح یکی از نگرانی‌های جدی پروسه صلح است. در هیچ کدام از این گفت‌وگوها نمایندگان حکومت حضور نداشته است.
نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن دیپلمات‌های امریکا با نمایندگان طالبان در غیاب حکومت افغانستان به توافق برسند. این باور زمانی تقویت گرفته است که دولت جدید امریکا به رهبری دونالد ترامپ برای رسیدن به یک توافق سیاسی با طالبان عجله دارد.
هر چند زلمی خلیلزاد به کرات تاکید کرده که طلبان را برای مذاکره با حکومت ترغیب خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد که شخص آقای خلیلزاد و امریکایی‌ها موفق به انجام این کار نشده اند.
زلمی خلیلزاد می‌گوید که هیچ توافقی با طالبان در غیاب حکومت بسته نمی‌شود و امریکا تنها نقش تسهیل کننده این گفت‌وگو ها را دارد.
از قراین روشن است که دور ششم مذاکرات قطر، نتیجه در پی داشته است که حالا امریکا روی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان تاکید می‌کند. به تازگی به شمول الیس ویلز معاون وزیر خارجه امریکا، زلمی خلیلزاد نیز روی برگزاری یک انتخابات شفاف در کشور تاکید کرده است.
گزارش‌هایی وجود دارد که معاون وزیر خارجه امریکا از رییس جمهور غنی به گونه جدی خواسته که آماده‌گی هایش را برای نشست قطر بگیرد. به نظر می‌رسد که حکومت افغانستان در نهایت ناگزیر خواهد شد که نمایندگان خود را به دور هفتم مذاکرات قطر آماده کند.
عدم حضور حکومت در گفت‌وگوهای صلح سبب گردیده است که کشورهای منطقه بیشتر از کابل در پروسه صلح نقش داشته باشند و مانور دهند. درست است که کشور های منطقه در فرایند صلح نقش خود را شان دارند اما، این نقش نباید فراتر از کابل باشد.
حکومت باید یک فهرست فشرده از دیپلمات‌های ورزیده کشور را شکل بدهد تا با نمایندگان طالبان رایزنی نمایند. عدم حضور حکومت در گفت‌وگوهای قطر بزرگترین پریشانی مردم افغانستان در پروسه صلح است.
براساس شرایط کنونی و پیچیدگی‌ها در روند صلح، کمتر کسی می‌تواند تضمین دهد که فرجام گفت‌وگوهای صلح به خاموشی تفنگ‌ها منجر خواهد شد یا ادامه منازعه.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا