آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

ضرورت عزل کمیشنران کمیسیون انتخابات

در روزهای انتخابات تقلب‌ها و تخلفات انتخاباتی زیادی صورت گرفته است. درمورد این ‌که کمیسیون‌های انتخاباتی به صورت شفاف به این تقلب‌ها و تخلفات رسیدگی کرده باشند، هنوز شک و تردیدهای زیادی وجود دارد

آرشیف

اکنون در افغانستان آدرسی وجود ندارد که روی چگونگی برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان در ۲۸ و ۲۹ ماه میزان اعتراض نداشته باشد. متاسفانه مسئول این بدبینی بزرگ، عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی به ویژه کمیسیون انتخابات و کمیشنران این نهاد انتخاباتی است. سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، گفته کاستی و تقلبات انتخاباتی مایه سرافکندگی شده است.
تجربه انتخابات مجلس نمایندگان روشن ساخت که کمیشنران کمیسیون انتخابات در آزمون انتخابات پارلمانی کشور ناکام شده‌اند. آنان در این آزمون نشان دادند که هرگز واجد شرایط برای مدیریت این پروسه نبوده‌اند.
در پی مدیریت ضعیف و پرسش برانگیز کمیشنران، انتخابات پارلمانی کشور با چالش‌ها و افتضاحات فراوانی رو به ‌رو شد. حتا بیم آن می‌‌رود که در پی اعلام نتایج نهایی این انتخابات، افغانستان به آشوب سراسری گرفتار شود. این هشداری است که نشانه‌‌های آن در طول پروسه انتخابات مشاهده شده است.
دروازه‌های دفاتر کمیسیون انتخابات در شماری از ولایت‌ها در حال حاضر بسته است. نامزدان معترض ادعا دارند که حقوق آن‌ها در پی مدیریت ضعیف پروسه انتخابات ضایع شده است.
حتا نامزدانی که براساس نتایج ابتدایی انتخابات، برنده اعلام شده‌اند نیز اذعان می‌کنند که انتخابات پارلمانی در پی سوء مدیریت کمیشنران کمیسیون انتخابات، دچار انحراف شده است.
حکومت و نهادهای ناظر انتخاباتی نیز از کارنامه این کمیشنران راضی نیستند. شماری از نهادهای ناظر انتخاباتی گفته‌اند که کمیشنران کمیسیون انتخابات باید به دادگاه معرفی شوند. این‌ها همه نشان‌ دهنده آن است که کمیشنران کمیسیون انتخابات در مدیریت پروسه انتخابات پارلمانی به طور کامل ناکام بوده ‌است.
کمیسیون انتخابات قرار بود همزمان با انتخابات پارلمانی، انتخابات شوراهای ولسوالی‌ را نیز در ۲۸ میزان برگزار کند. این کمیسیون اما در حالی که صدها نفر برای انتخابات شوراهای ولسوالی نامزد شده بودند، این انتخابات را لغو و برگزاری آن را برای آینده موکول کرد.
انتخابات پارلمانی نیز که مطابق تقویم، باید در یک روز در ۲۸ میزان در تمامی ۳۴ ولایت کشور برگزار می‌‌شد، به دلیل ناتوانی کارگزاران این کمیسیون، در دو روز تنها در ۳۲ ولایت برگزار شد. انتخابات پارلمانی قندهار نیز برخلاف قانون با یک هفته تاخیر برگزار شد. انتخابات پارلمانی غزنی تاهنوز برگزار نشده است.
علاوه بر این، در روزهای انتخابات تقلب‌ها و تخلفات انتخاباتی زیادی صورت گرفته است. درمورد این ‌که کمیسیون‌های انتخاباتی به صورت شفاف به این تقلب‌ها و تخلفات رسیدگی کرده باشند، هنوز شک و تردیدهای زیادی وجود دارد.
بدترین پیامد این وضعیت آن شد که اعتماد مردم نسبت به پروسه انتخابات آسیب ببیند و دیگر اعتماد نکنند که از طریق انتخابات می‌‌تواند تقدیر سیاسی آینده شان را رقم بزنند. اکنون بسیار دشوار است که اعتماد مردم نسبت به انتخابات را دوباره احیا کرد و شاید به معجزه نیاز است تا صلابت و ابهت انتخابات در نزد مردم احیا شود.
انتخابات ریاست جمهوری برای ثبات سیاسی در کشور بسیار مهم است. همان ‌گونه که اهمیت انتخابات پارلمانی را نیز نمی‌توان در ثبات سیاسی کشور نادیده گرفت. از این رو بسیار مهم است که این انتخابات به صورت سالم و شفاف برگزار شود. هر گاه این انتخابات هم‌ مانند انتخابات پارلمانی دچار سوء مدیریت شود، بدیهی است که شالوده همه چیز در افغانستان فرو خواهد ریخت.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا