آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان؛ تروریست پوپولیست!

طالبان با اعلام آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر، خود را در تنگنای منطقی سختی قرار داده است؛ اگر ریختن خون مسلمان در عید فطر حرمت دارد، چرا در ماه رمضان حرمت ندارد و این گروه چرا آن را تا حد توان به زمین ریخت؟

گروه طالبان برای سه روز عید سعید فطر آتش‌بس اعلام کرده و تفنگ خود را به زمین گذاشته است. این کار خوب است، اما مشروط به این‌که مناسبت‌های اسلامی و مهم‌تر از آن، جان انسان‌های مسلمان و بی‌گناه، به راستی برای این گروه حرمت و قداست داشته باشد.
طالبان در حالی به احترام عید سعید فطر، دست از کشتار و خشونت و خون‌ریزی برداشته است که اندکی پیشتر در ماه مبارک رمضان، بیشترین و وحشیانه‌ترین جنایات ضد بشری را در بی‌شرمانه‌ترین شکل ممکن، مرتکب شد. حمله به شفاخانه ۱۰۰ بستر برچی و به رگبار بستن زنان باردار و کودکان نوزاد که با هیچ منطق و معیاری قابل دفاع و توجیه نیست، همچنین حمله به مراسم تشییع جنازه در ننگرهار و به خاک و خون کشاندن ده‌ها مسلمان بی‌گناه روزه‌دار که دست‌کم در فرهنگ اسلامی و سنت‌های اجتماعی افغانستان، پیشینه ندارد، دو نمونه از فجیع‌ترین جنایت ضد اسلامی و غیر انسانی طالبان در ماه رمضان است. هرچند این گروه مسئولیت حمله بر شفاخانه نسایی- ولادی در کابل و مراسم نماز جنازه را در ننگرهار نپذیرفت، ولی نهادهای اطلاعاتی کشور تاکید کردند که مسئولیت آن به دوش طالبان است.
طالبان با اعلام آتش‌بس سه روزه در ایام عید فطر، خود را در تنگنای منطقی سختی قرار داده است؛ اگر ریختن خون مسلمان در عید فطر حرمت دارد، چرا در ماه رمضان حرمت ندارد و این گروه چرا آن را تا حد توان به زمین ریخت؟ آیا جز این است که رمضان، یکی از بزرگ‌ترین فصول عبادی مسلمانان و ماه رحمت و رأفت و تقرب به خدا و دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوعان و امداد به واماندگان است؟ پس چگونه است که در منطق طالبان، ریختن خون مسلمان بی‌گناه روزه‌دار در ماه رمضان مباح و مجاز است، اما در پایان این ماه، حرام و ممنوع می‌شود؟
رفتار به ظاهر اسلامی پر از پارادوکس و متناقض‌نمای طالبان، از این حقیقت پرده برمی‌دارد که مبانی معرفتی این گروه و نوع قرائت آن از آموزه دینی جهاد و نحوه مواجهه این جریان با ارزش‌ها و اصول دین مبین اسلام، از اساس دچار تناقض است و به همین جهت هیچ ربطی به اسلام و تعالیم متعالی خدامحور و انسان‌مدار این دین مقدس ندارد، بلکه آنچه در متن رویکرد قشری و ظاهرگرای طالبان نسبت به اسلام وجود دارد، تنها و تنها بهره‌برداری ابزاری از اسلام برای رسیدن به اهداف غیر اسلامی خود است.
اعلام آتش‌بس سه روزه طالبان برای ایام عید، به هدف بهره‌برداری سیاسی و تبلیغاتی از نمایش چهره‌ای صلح‌دوست و انسانی از خود صورت گرفته و مبنا و معنایی جز زدودن تصویر خونینی که از مجرای خون‌ریزی‌های رمضانی این گروه در ذهنیت همگانی شهروندان افغانستان و جهان نقش بسته است، ندارد.
این گروه همچنین در پی آن است که با خاموش کردن تفنگ‌های خویش در ایام عید، خود را پایبند به مقدسات و مناسبت‌های مقدس اسلامی نشان دهد، اما آیا گروهی که از اسلام تنها اسم آن را ورد زبان خود ساخته و شمشیر خود را در یک ربع قرن و از آغاز تا امروز، با خون مردمان مسلمان بی‌گناه، سیراب کرده است، چگونه می‌تواند از چهره خونین و خَشِن ضد انسانی و غیر اسلامی خود تصویرزدایی کند یا تعهد خود به ارزش‌ها و مقدسات دینی مردم را به نمایش بگذارد؟

نویسنده

محسن شهاب- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا