آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

سرور دانش:

طالبان ارتباط شان را با القاعده قطع نکرده‌اند/ این گروه صلح را به بن‌بست کشانده است

معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که گروه طالبان تاکنون به هیچ یک از تعهداتش در راستای کاهش خشونت‌ها و پیشرفت گفت‌وگوهای صلح عمل نکرده و روند صلح را عملا به بُن‌بست کشانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دید، آقای دانش این اظهارات را امروز شنبه (۱۰ عقرب) در دیدار با استیفانو پونتیکوروو سفیر غیرنظامی ناتو در افغانستان مطرح کرده است.
در این دیدار در مورد گفت‌وگوهای صلح، ضرورت کاهش خشونت‌ها، حمایت جامعه جهانی از مطالبات مردم افغانستان و حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای دو دهه‌ اخیر کشور صحبت شده است.
آقای دانش تصریح کرده که گروه طالبان علی‌رغم ادعا و تعهداتش در توافق‌نامه با امریکا، تاکنون ارتباط با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را قطع نکرده و انتظار مردم برای پیشرفت گفت‌وگوهای صلح نیز برآورده نشده است.
معاون دوم رییس‌ جمهور در این دیدار تأکید کرده است که بدون کاهش خشونت‌ها و ادامه‌ کشتار مردم بی‌گناه توسط طالبان، مردم افغانستان به صداقت این گروه در گفت‌وگوهای صلح همچنان بی‌باور هستند.
او اجماع داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای را برای ختم جنگ در افغانستان یک نقطه‌ قوت و مثبت عنوان کرده، اما گفته است که این اجماع باید به یک میکانیزم واضح و مشخص تبدیل شود تا در ساحه‌ عمل قابلیت تطبیق آن فراهم شود.
در همین حال، استیفانو پونتیکوروو، سفیر غیرنظامی ناتو در این دیدار کاهش خشونت‌ها را در پیشرفت گفت‌وگوهای صلح مهم عنوان کرده و گفته است که گروه طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند و خشونت‌ها را کاهش بدهد.
آقای پونتیکوروو همچنان گفته است که بُن‌بست در گفت‌وگوهای صلح در دوحه تنها با انعطاف‌پذیری دو طرف (هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان) و تغییر دید طالبان نسبت به واقعیت‌های موجود در افغانستان، قابل رفع است.
او در عین حال گفته است که بُن‌بست در گفت‌وگوهای صلح باید با همکاری کشورهای همکار و دخیل در روند صلح افغانستان برداشته شود و کاهش خشونت‌ها در افغانستان عملی شود.
او افزوده است که حقوق بشر، آزادی بیان، حقوق زنان و اقلیت‌ها، ارزش‌های مدنی و دستاوردهای موجود از خواست‌های اصلی تمام مردم افغانستان است که بدون درنظرگرفتن آنها، صلح پایدار در افغانستان تأمین نخواهد شد.
این درحالی است که با گذشت حدود پنجاه روز از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر، هیئت‌های مذاکره‌کننده‌ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هنوز روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.
با گذشت پنجاه روز از شروع مذاکرات میان‌افغانی، اخیراً وزارت داخله کشور اعلام کرده در این مدت بیشتر از دوهزار تحرک از سوی گروه طالبان انجام شده که در پی آن ۸۶۳ غیرنظامی در سراسر کشور کشته و زخمی شده‌ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا