آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاست

قطع‌نامه مردم شمالی:

طالبان از جنایات شان رسماً عذر بخواهند/ حفظ ارزش‌ها و نظام خط سرخ ما است

مردم شمالی در بیست و چهارمین سالگرد یورش طالبان به این خطه، در راه‌پیمایی اعتراضی شان جنایات این گروه را نکوهش کرده، حفظ ارزش‌های جمهوری و نظام را خط سرخ عنوان کرده، آتش‌زدن تاکستان‌های شمالی را توسط این گروه جنایت ضد بشری خوانده‌اند و تاکید می‌کنند که طالبان باید رسماً از این جنایت عذر بخواهند.

به گزارش خبرگزاری دید، مردم شمالی در اعتراض به یورش طالبان به شمالی در سال ۱۳۷۷ خورشیدی و اعمال سیاست زمین سوخته، می‌گویند که حفظ ارزش‌های دو دهه اخیر و نظام جمهوری خط سرخ آنان است.
متن کامل قطع‌نامه
قطع‌نامۀ گردهمایی مردم شمالی به مناسبت حملۀ وحشیانۀ طالبان بر شمالی
۲۴ سال پیش در چنین روزی، رژیم سیاه طالبان با یورش به سرزمین شمالی، جنایات نابخشودنی و فراموش‌ناشدنی را ثبت کارنامۀ سیاه‌ زمام‌داری‌شان کردند. در این رویداد، طالبان نه تنها غیرنظامیان به شمول زنان و کودکان را به گلوله بستند، تحقیر، توهین و هتک حرمت کردند، بل تاکستان‌ها و زمین‌های زراعی و کوه و سبزه را به آتش کشیدند و لکۀ ننگی بر جبین تاریخ برجا گذاشتند. امروز ما مردم شمالی جمع شده‌ایم و ضمن یادبود از قربانیان رویداد شرماگین و هراس‌افگنانۀ طالبان، جنایات نابخشودنی این گروه تبه‌کار را نکوهش کرده و موارد ذیل را به سمع جامعۀ جهانی و مردم افغانستان می‌رسانیم:

  1. ما طرفدار صلح با عزت با تمام گروه‌های جنگجو هستیم. طالبان می‌توانند مثل سایر احزاب و گروه‌ها زیر چتر دولت منتخب و جمهوریت به فعالیت‌های سیاسی و مدنی خود بپردازند.
  2. برای جذب نیروهای مسلح طالبان به صفوف قوای مسلح شرایط خاص باید مشخص شود و مابقی افرادشان خلع سلاح شده و به پروژه‌های دیگر جذب شوند.
  3. حفظ ثبات و امنیت خط سرخ ما است و نباید به نام رسیدن به صلح، ثبات و امنیت کشور به مخاطره بیفتد.
  4. حفظ ارزش‌های حقوق بشری، به خصوص حقوق زنان، حق تعلیم و تحصیل برای دختران، آزادی بیان، مطبوعات و رسانه‌های آزاد خط سرخ ماست.
  5. از این که طالب‌ها در حق مردم شمالی جنایت نا بخشودنی مرتکب شدند، نیاز است که برای حل این دشمنی کمیته‌های ویژه ایجاد گردد و طالبان رسماً از مردم شمالی و مردم افغانستان عذر خواهی کنند تا هیچ گروه دیگر در آینده جرائت انجام اینگونه جنایت[ضد] بشری را نداشته باشند.
  6. حفظ و تقویت نیروهای دفاعی و امنیتی و حفاظت از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی افغانستان در گفت‌وگوهای صلح خواست مردم ماست.
  7. حفظ کرامت انسانی، تنوع قومی-‌ مذهبی خواست اصلی ماست.
  8. استمرار نظام و دولت‌داری امری ضروری و حتمی است. ما خواستار ادامه کار حکومت منتخب هستیم. طالبان چهار سال بعد فرصت دارند خود را نامزد نمایند و اگر مورد حمایت مردم قرار گرفتند، چهار سال پس از طریق انتخابات آزاد و دموکراتیک قدرت را به دست گیرند.
  9. ما مخالف برپایی حکومت موقت ویا دولت عبوری هستیم. مردم ما دو دهه اخیر در دفاع از نظام و حاکمیت ملی، هزینه‌های انسانی و جانی فراوانی پرداخته‌اند. حفظ دستاوردها مسئولیت و وظیفۀ ملی و میهنی ماست.
  10. هیچ کشور خارجی حق تحمیل خواست‌های نامشروع خود را به نام صلح تحمیلی و ساختگی بر مردم افغانستان ندارد. ما از طرح آشتی ملی و صلح دایمی و صلح واقعی حمایت می‌کنیم .
  11. به خاطر حسن نیت طرف‌های درگیر و ایجاد اعتماد ما خواستار آتش‌بس در جریان مذاکرات صلح هستیم .
    و من‌الله توفیق
    مردم شمالی
    ۵ میزان ۱۳۹۹، شکردره، کابل افغانستان

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا