آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

طالبان با حکومت گفت‌‏وگو نمی‏‌کند

طالبان زمانی با حکومت افغانستان داخل گفت‏‌وگو می‏‌شود که حکومت در نقش یک گروه یا سازمان تنزل مقام بدهد. زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا در پروسه صلح به تاز‏گی در واشنگتن گفته است که طالبان با حکومت افغانستان گفت‌‏وگو نمی‌‏کنند

گروه طالبان در روند گفت‏وگو‏ها زمانی با حکومت افغانستان داخل دیالوگ می‏شود که حکومت در نقش یک گروه تنزل مقام بدهد. برای همین طالبان با احزاب سیاسی در نشست مسکو گفت‏وگو کردند.
برای طالبان کنفرانس بُن و افغانستان پس از آن مشروعیت حقوقی و سیاسی ندارد. روی همین علت نمی‏خواهند با حکومت افغانستان گفت‏وگو نمایند. گروه طالبان پیوسته به پیشنهادات حکومت مبنی بر انجام گفت‏وگو پاسخ رد داده است.
برهمین اساس در روند گفت‏وگوی‏های صلح، طالبان با دپیلومات‏های امریکا گفت‏وگو می‏کنند. به تازگی گروه طالبان یک تیم ۱۴ نفری را برای گفت‏وگو‏ با مقامات امریکایی معرفی کرده است.
قرار است دور دیگر مذاکرات میان امریکایی‌ها و نمایندگان طالبان در دوحه پایتخت قطر انجام شود.
اما چرا طالبان با حکومت افغانستان گفت‏وگو نمی‏کنند؟
طالبان زمانی با حکومت افغانستان داخل گفت‏وگو می‏شود که حکومت در نقش یک گروه یا سازمان تنزل مقام بدهد. زلمی خلیلزاد نماینده ارشد وزارت امور خارجه امریکا در پروسه صلح به تاز‏گی در واشنگتن گفته است که طالبان با حکومت افغانستان گفت‏وگو نمی‏کنند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در هفته گذشته در سفر‏ش به ولایت ننگرهار گفت که برای طالبان در کابل یک دفتر می‏دهد و امنیت آن را نیز تامین می‏کند. طالبان خیلی فوری با صدور یک اعلامیه به رییس جمهور غنی همانند گذشته پاسخ رد داد.
تا زمانی که حکومت افغانستان در نقش یک سازمان یا گروه سیاسی تنزل مقام ندهد، طالبان با حکومت کابل داخل گفت‏وگو نخواهد شد.
در صورتی که طالبان با حکومت گفت‏وگو کند، بدون شک مشروعیت حکومت و دولت افغانستان را پذیرفته است. برای همین می‏خواهند حکومت در نقش یک گروه تنزل مقام بدهد.
امریکا و دیگر حامیان کابل از دیر زمانی است که می‏گویند روند گفت‏وگوی‏های صلح باید در مالکیت افغانستان باشد. به تاز‏گی رهبری ناتو اعلام کرده است که حضور حکومت افغانستان در پروسه صلح شرط است.
تاکید رییس جمهور غنی نیز همین است. رییس جمهور غنی در سفر به مونیخ آلمان بار دیگر تاکید کرده است که پروسه صلح باید در مدیریت حکومت کابل باشد.
بسیار بعید است که حکومت افغانستان در روند گفت‏وگو‏ها در حد یک گروه سیاسی خلاصه شود. هر چند طالبان تاکنون به گونه روشن چنین خواستی را مطرح نکرده‏اند ولی این‏که حاضر نمی‏شوند با حکومت گفت‏وگو کنند، معنایش همین است که حکومت باید در نقش یک گروه سیاسی دور میز مذاکره جمع شود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا