آخرین اخبارافغانستانروند صلحسیاست

طالبان به کنفرانس سرنوشت‌ساز جهان اسلام دعوت می‌شوند

همایش بزرگ متفکران، عالمان و مفتی‌های بانفوذ جهان اسلام قرار است در آیندۀ نزدیک برگزار شود. قرار است در این همایش بزرگ از گروه طالبان نیز دعوت می‌شود.

طالبان
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت امور خارجه کشور امروز پنجشنبه(۲ دلو) در بیانیه‌ای گفت که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور در سفرش به عربستان سعودی با شیخ محمد بن عبدالکریم عیسی رییس رابطۀ عالم اسلام در ریاض ملاقات کرده است.
در این دیدار، دو طرف روی اوضاع جاری افغانستان، به ‌ویژه نقش عالمان و مراجع دینی جهان اسلام در پایان دادن به خونریزی و تأمین صلح در افغانستان و پیکار علیه تندروی و تروریزم صحبت‌های جامع و راهگشا کردند.
در بیانیه این وزارت آمده است: « آقای اتمر در مورد ابعاد جهان‌شمول و تهدیدزای جنگ افغانستان صحبت نموده، فعالیت‌ها و اجنداهای فراملی و فرامنطقه‌‌ای گروه‌های تندرو و تروریستی در افغانستان و منطقه را شرح داد. وزیر خارجه، به جنایات وحشتناکی در افغانستان اشاره کرد که نه‌تنها با معتقدات و تعالیم اسلامی در تضاد اند، بل با هیچ دین و آیینی سازگاری ندارند. وی گفت تندروان کشورها و سازمان‌های گوناگون برای پیگیری اهداف معین، افغانستان را به دارالحرب خویش مبدل کرده‌اند و نجات افغانستان از جنگ جاری در واقع به‌معنای نجات جهان اسلام و جامعهٔ بشری از تهدید روبه‌گسترش تندروی خشونت‌پرور و تروریزم جهانی است».
وی همچنین خواستار همکاری جهان اسلام به ویژه سازمان جهانی «رابطۀ عالم اسلامی» در روند صلح شد.
شیخ عیسی رییس این سازمان گفت که کمک به ختم جنگ و تأمین صلح در افغانستان را مسئولیت خود می‌داند و وعده سپرد که در آیندۀ نزدیک، سازمان جهانی رابطه عالم اسلامی همایش بزرگ و تاریخی را برگزار و از منظر دینی برای حل بحران افغانستان چاره‌ای اساسی جستجو خواهد کرد.
به گفته وی، این کنفرانس باید نتیجۀ تاریخی و سرنوشت‌ساز داشته باشد.
رییس این سازمان در ادامه افزوده است که برای تأمین مشارکت همگانی، از طالبان دعوت خواهد کرد تا در این همایش بزرگ شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا