آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

خلیلزاد:

طالبان خواستار روابط خوب با امریکا هستند

زلمی خلیلزاد نماینده‎ ویژه‌ وزارت خارجه‎ امریکا برای صلح افغانستان گفته است که مردم افغانستان بخواهند نیرو‏های امریکایی افغانستان را ترک می‏کنند و تاکید کرده است که گروه طالبان خواستار روابط دوام‌دار با امریکا است.
به گزارش خبرگزاری دید، به گفته‌ آقای خلیلزاد طالبان پس از صلح می‌خواهند با دولت امریکا روابط سیاسی و اقتصادی داشته باشند.
آقای خلیلزاد این اظهارات را در مناظره‌ تلویزیونی آریانانیوز مطرح کرده است. او در این مناظره که پنج‌شنبه شب (۲۳ جوزا) منتشر شد، گفته است:«طالب هم حتی به ما می‌گویند که ما یک رابطه‌ خوب در آینده با امریکا می‌خواهیم که روابط اقتصادی همکاری سیاسی در آن وجود داشته باشد که ضرورت به کمک است و ما حاضر هستیم که بگوییم بعد از صلح هم کمک‌هایی که لازم باشد را دوام می‌دهیم.»
نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا برای صلح افغانستان در این مناظره‌ تلویزیونی همچنان صلح را اولویت امریکا در افغانستان دانسته و گفته است که از فرصت پیش آمده برای صلح باید به گونه‌ درست استفاده شود.
خلیلزاد با اشاره به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان افزوده است در صورتی که مردم افغانستان بخواهند، کشورش حاضر است که نیروهای خود را از این کشور خارج کند.
او در عین حال تاکید کرده است که امریکا در صورت خروج از افغانستان، این کشور را فراموش نخواهد کرد.
از سویی هم، آقای خلیلزاد در بخشی از سخنانش گفته است که افغانستان باید از مشکلات میان امریکا و ایران به دور نگهداشته شود.
او علاوه کرده است که ایران نباید جنجال‌های خود را با امریکا در افغانستان دنبال کند. به گفته‌ او «اگر ایران مشکلات دیگر را در اینجا می‌خواهد بیاورد که پیچیدگی بیاورد در کوشش‌های ما، عکس‌العمل ما هم بسیار منفی خواهد بود، افغانستان از قضیه‌ امریکا با ایران دور باشد.»
گفتنی است که زلمی خلیلزاد روز یک‌شنبه هفته‌ گذشته (۱۹ جوزا) وارد کابل شد. این سفر او در چاچوب هشتمین دور از سفرهایش در مورد تسهیل روند صلح افغانستان گفته شده است.
آقای خلیلزاد در جریان این سفرش تاکنون با رهبران حکومت و شماری از چهره‌های سیاسی کشور دیدار داشته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا