آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاستصلح

حمدالله محب:

طالبان در محاسبات شان اشتباه می‌کنند/ اگر صلح با مذاکره به دست نیاید، دفاع حق مسلم ما است

مشاور امنیت ملی کشور می‌گوید که سفر هیئت افغانستان به رهبری رییس جمهور غنی به امریکا، دستاوردهای کلانی برای افغانستان داشت؛ از جمله حمایت و تعهد هردو حزب بزرگ امریکا از نظام افغانستان و ادامه کمک‌های مالی و تخنیکی به قوای مسلح کشور.


به گزارش خبرگزاری دید: حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور در یک مصاحبه ویژه با تلویزیون ملی گفت که سفر اخیر رییس جمهور غنی به واشنگتن پر دستاورد بود.
محب: ‏با اعضای سنای امریکا در یک جلسه مشترک دو حزب صحبت کردیم. در سفارت ما در امریکا، جنرالان و سفیران پیشین و آنانی‌که با افغانستان رابطه داشتند، جمع شدند و بر دوام حمایت‌ها تاکید کردند. ملاقات رییس جمهور نیز بسیار مثبت بود. امریکا بر تعهد حمایتش از افغانستان یکبار دیگر تأکید کرد.
به باور مشاور امنیت ملی، دستاورد بزرگ این سفر «حمایت ۳٫۳ میلیارد دالری برای مصارف نیروهای امنیتی و دفاعی بود، تا بتوانیم این نیروها را قوی نگهداریم. هم‌چنان، چون در جنگ، حمایت هوایی خارجیان کم شده، به تجهیزات اضافی نیاز داریم: مثل چند هلیکوپتر و طیاره «ای- ۲۹» و برخی وسایل کوچک، که موافقت شد به افغانستان کمک شود».
‏محب در بخشی از این مصاحبه، نسبت به رویکرد اخیر گروه طالبان مبنی بر ادامه جنگ پرداخته و می‌گوید که جهان برای طالبان پیامی واضح فرستاده که نظام طالبانی برای جامعه جهانی پذیرفتنی نیست.
محب گفت: جهان به طالبان پیام واضح داد که امارت را قبول ندارد. طالبان بار اول نیست که اشتباه می‌کنند. وقتی با امریکا توافق‌نامه امضا کردند، توقع مردم و جهان این بود که جنگ را بس کنند و نشان بدهند که به یک گروه اصلاح شده بدل شده‌اند، اما به همه نشان دادند که یک گروه جنگ‌پسند هستند.
‏به باور مشاور امنیت ملی، محاسبات طالبان در مورد جنگ و صلح اشتباه است؛ زیرا آنان نمی‌توانند زمانی که یک منطقه را تصرف می‌کنند نگهداری و خدمات ارائه کنند، در حالی که مردم به خدماتی مثل مکتب و کلینیک و برق و آب و حکومت داری نیاز دارند.
محب تصریح کرد که طالبان حتا نان خود را نیز بر مردم روستایی تحمیل می‌کنند: محاسبه جنگی طالبان هم نادرست است. ولسوالی را که می‌گیرند، چور می‌کنند. در حالی که مردم حکومتداری، مکتب، کلینک و پروژه می‌خواهند. طالب که نانش را هم بر مردم فقیر تاوان کرده، این خدمات را از کجا می‌کند؟ به همین خاطر، هر جایی را که طالبان می‌گیرند، مردم در برابرشان قیام می‌کنند.
تامین صلح:
مشاور امنیت ملی کشور در رابطه به تامین صلح می‌گوید که انتخاب اول دولت صلح است، ولی اگر صلح از راه مذاکره به دست نیامد، دفاع از کشور حق مسلم هر شهروند آن است. او افزود: مجبوریم از وطن‌مان دفاع کنیم. نیروهای امنیتی‌مان را تقویت می‌کنیم تا این که دیگر این نوع گروه‌ها توانایی این کارها را نداشته باشند.
او می‌گوید که آمدن صلح حتمی است، چه از طریق جنگ و چه از طریق مذاکره، ولی دولت افغانستان فکر می‌کند که با مذاکره زودتر می‌توانیم به صلح برسیم.
محب: آمدن صلح حتمی است. با مذاکره یا با جنگ. ما فکر می‌کنیم با مذاکره زودتر صلح می‌آید. طالب فکر می‌کند با جنگ پیروز می‌شود اما افغان‌ها طالب را قبول ندارند. طالبان می‌گویند مردم باید تنها کاری را کنند که آنان می‌گویند. مردم با این نگاه مخالف‌اند و نمی‌خواهند در وطن‌شان زندانی باشند.
وی در رابطه به موضع و عملکرد پاکستان در قبال افغانستان با طرح پرسشی می‌گوید که اگر ما شهروندان کشوری را علیه دولت آن کشور استفاده کنیم، در مورد ما چه فکر می‌کنند.
او در این خصوص گفت: اگر ما در افغانستان، شهروندان یک کشور دیگر را علیه آن کشور تجهیز و تمویل کنیم، درباره ما چی فکر می‌کند؟ وقتی که شهروندان ما به کشورت آمدند، در چوکات قوانین بین‌المللی این حق را نداری آنان را علیه ما استفاده کنی. این که با ما تعامل می‌کنی یا نمی‌کنی، مهم نیست.
‏گفتنی است که اخیراً حمدالله محب مواضعی جدی علیه پاکستان و طالبان اتخاذ کرده و این مسئله واکنش مقامات پاکستانی را نیز در پی داشته است. آقای محب در سفر رییس جمهور غنی به امریکا نیز جزو هیئت بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا