آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

رییس جمهور غنی:

طالبان راهی جز توافق سیاسی ندارند

خبرگزاری دید: محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور می‌گوید که گروه طالبان راهی جز توافق سیاسی که رضایت تمام مردم افغانستان را داشته باشد، ندارد. او همچنان گفته که ورود شبکه‌های تروریستی در جنگ افغانستان ابعاد آن را در سطح جهانی پیچیده کرده است.


رییس جمهور غنی این موضوع را امروز چهارشنبه( ۶ اسد) در نشست ویژه‌ «بورد مشترک نظارت و انسجام» در ارگ مطرح کرد. او همچنین گفت جنگی که گروه طالبان پیش می‌برد، ریشه‌ مذهبی ندارد و صرفاً برای کسب قدرت و حاکمیت است.
رییس ‌جمهور کشور افزود که جنگ طالبان را عالمان جهان اسلام هم ناروا و غیرمشروع خوانده‌اند.
او افزود که طالبان جنگ‌شان را شدت داده و با انفجار ماین‌ها، حمله‌های انتحاری، اعدام‌های صحرایی، قتل‌های انتقام‌جویانه به گونه‌ مکرر حقوق بشر را نقض کرده‌اند. اشرف غنی تأکید کرد که این گروه همچنان به کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد.
در همین حال، او از جامعه‌ بین‌المللی خواست که روایت تمایل طالبان و حامیان‌شان برای پذیرش راه‌حل سیاسی را مرور کنند.
از سویی هم، آقای غنی گفت که جنگ در افغانستان، جنگ داخلی نیست، بلکه جنگ میان شبکه‌های تروریستی است. او افزود که هجوم گسترده‌ شبکه‌‌های تروریستی منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه «جیش‌محمد»، «لشکر طیبه» و داعش در افغانستان، به جنگ این کشور ابعاد جدید منطقه‌ای و بین‌المللی می‌بخشد.
رییس‌ جمهور کشور تأکید کرد که کسی نباید جنگ در افغانستان را جنگ داخلی بداند، بلکه همه آن را باید جنگ شبکه‌های تروریستی بدانند و بر این اساس، اقدام کنند.
او همچنین گفت که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و نفع همسایگان این کشور هم در صلح و ثبات افغانستان است. آقای غنی افزود که دولت افغانستان حاضر است تا با گروه طالبان در هر جایی که این گروه خواسته باشد، مذاکره کند.
او تأکید کرد که در صورت استقرار صلح، دولت افغانستان معافیت جنگ‌جویان این گروه را هم می‌پذیرد.
از سویی هم، اشرف غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت که مردم افغانستان برای دفاع از خانه‌‌شان همیشه ایستادگی و مقاومت کرده‌اند. به گفته‌ او، اکنون نیز این مردم برای دفاع از کشورشان متعهدند و می‌خواهند که دستاوردهای ۲۰ سال گذشته را حفظ کنند.
رییس‌ جمهور کشور اما خاطرنشان کرد که در افغانستان هیچ کس «عناصر غیردولتی» را نمی‌خواهد.
او گفت که حکومت افغانستان هیچ وقت از ناتو و امریکا نخواسته است تا در تصمیم خروج نظامیان‌شان از افغانستان تجدید نظر کنند.
به گفته‌ اشرف غنی، تصمیم خروج نیروهای ناتو و امریکایی توسط خود آن‌ها گرفته شده است و دولت افغانستان هم به آن احترام می‌گذارد. او تأکید کرد که مردم و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان آماده‌اند تا از کشور دفاع کنند و برای آن قربانی دهند.
از سویی هم، آقای غنی گفت که با خروج نیروهای خارجی، افغانستان وارد یک فصل جدید روابط با جهان شده است.
به گفته‌ او، این موضوع به افغانستان این فرصت را می‌دهد تا استراتژی‌های حاکمیت خود را به روش متناسب با شرایط و تاریخ منحصر به فرد و همچنین مزایای اتصال منطقه‌ای و همکاری جهانی، تنظیم و اجرا کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا