آخرین اخبارافغانستانپاکستانتحلیلسیاستمنطقه

طالبان و خلیلزاد در اسلام‌آباد؛ پاکستان چه نقشی بازی می‌کند؟

حال در صورت آغاز مذاکرات و حصول توافقات، این روند رنگ دیگری به‌خود دارد و تا حدی کشورهای منطقه از جمله ایران، چین و روسیه نیز دخیل در قضیه می‌باشند که می‌تواند از معامله‌گری‌ها در پشت درهای بسته جلوگیری کند.

مذاکرات صلح؛ روند پیچیده‌ای که هرازگاهی مشکل‌آفرین و بحران‌زا بوده و در بسا موارد تفکر ضد «جمهوریت» را نیز به‌وجود آورده است.
همزمان با سفر زلمی خلیل‌زاد به پاکستان در جهت دیدار با مقامات این کشور و به تعقیب آن سفر هیئت سیاسی طالبان به اسلام‌آباد، این گمانه‌زنی‌ها را به‌وجود آورده است که گفت‌وگوهای صلح از سر گرفته خواهد شد.
در همین حال، دیدار هیئت ۱۲ نفره طالبان با وزیر خارجه پاکستان در اسلام‌آباد شروع شده و دو طرف روی احتمال از سرگیری مذاکرات صلح بین طالبان و مقامات امریکایی بحث می‌کنند. شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان و دیگر مقامات ارشد این کشور از هیئت ۱۲ نفره طالبان در مقر وزارت خارجه استقبال کردند.
در عین حال، سهیل شاهین سخنگوی گروه طالبان گفته‌است: ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که ما آماده‌ایم مذاکرات را با خلیلزاد از سر آغاز نماییم. هیچ مشکلی از سوی ما نیست.
طالبان پس از لغو مذاکرات صلح از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، به کشورهای ایران، چین و روسیه نیز سفر کرده‌اند و اکنون نیز با رفتن به اسلام‌آباد، از مقامات این کشور می‌خواهند تا سهم خود را در این پروسه به‌دست اجرا بگذارند. بدون شک مذاکرات بین امریکا و طالبان از سرگرفته خواهد شد و پاکستان نیز که در گذشته‌ها هرازگاهی نقش مخرب را در امنیت و ثبات افغانستان بازی کرده، می‌تواند حتی به‌خاطر ثبات کشورش نقش مثمری را در برقراری صلح افغانستان داشته باشد.
با این حال، برخی گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که تلاش‌هایی در جریان است تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری مورد محاسبه قرار نگیرد و یک حکومت مشترک با طالبان تشکیل گردد و نیز با وجودی که پاکستان تلاش دارد نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را به چالش بکشد، پاکستانی‌ها علاقه دارند تا در افغانستان یک حکومت ضعیف و دست نشانده داشته باشد.
حال در صورت آغاز مذاکرات و حصول توافقات، این روند رنگ دیگری به‌خود دارد و تا حدی کشورهای منطقه از جمله ایران، چین و روسیه نیز دخیل در قضیه می‌باشند که می‌تواند از معامله‌گری‌ها در پشت درهای بسته جلوگیری کند. ولی موضوع مهم در این مذاکرات «شفافیت» در آن است. مردم افغانستان در ششم میزان در بدترین شرایط و شدید‌ترین تهدیدات امنیتی از سوی مخالفین مسلح، به‌پای صندوق‌های رای رفتند تا به نظام و جمهوریت «آری» بگویند و روی تحجر و سیاه‌اندیشی‌ها پا بگذارند و آنان هیچ‌گاه نمی‌خواهند این دستاوردشان و ارزش‌های ۱۸ سال اخیر در این مذاکرات نادیده گرفته شود و کسانی و یا کشورهایی نظام مقتدر مردم‌سالار را قربانی نظام متحجر نمایند.
قابل یادآوری است که کشور پاکستان نیز از ناحیه تروریزم به‌شدت آسیب‌پذیر است و دراینجا باید نقش کلیدی و سازنده را برای برقراری صلح و آتش‌بس در افغانستان بازی کند تا دیگر مرز‌ها به‌خاطر دهشت‌افگنی و سیاست‌های آشفته و دیگراندیشی‌ها بسته نشود.

نویسنده

سید الیاس احمدی _ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا