آخرین اخباراسلایدشوافغانستانروند صلحسیاست

طالب: طالبان حاضر نیستند روی مشروعیت دینی جنگ مذاکره کنند

یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت و مشاور ارشد رییس جمهور که اکنون در کابل به سر می‌برد، گفته است که طالبان حاضر نیستند روی مشروعیت دینی جنگ مذاکره کنند.

یک عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت و مشاور ارشد رییس جمهور که اکنون در کابل به سر می‌برد، گفته است که طالبان حاضر نیستند روی مشروعیت دینی جنگ مذاکره کنند.
به گزارش خبرگزاری دید، رسول طالب عضو هیئت مذاکره کننده دولت روز گذشته گفته که هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان مشروعیت دینی جنگ را از طالبان گرفته است.
او افزوده: «ادامه جنگ بدون توجیه دینی طالبان را به جنگ‌جوی غیر‌مسئول تبدیل می‌کند. طالبان جریان عقیدتی است که براساس مشروعیت دینی می‌جنگند، اما ما مشروعیت دینی جنگ را از طالبان گرفتیم».
این عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افزود که از هیئت طالبان خواسته شد که براساس «قرآن و سنت نبوی» بحث کند که آیا جنگ جاری «حرام است یا حلال» اما، طالبان حاضر نشدند.
رسول طالب گفت که شرایط افغانستان، جهان و توافق‌نامه دوحه هزینه ادامه جنگ را برای طالبان گزاف و سنگین کرده است.
به گفته او، اگر نیروهای خارجی پس از ماه می از افغانستان خارج نشوند طالبان با دو گزینه روبه‌رو خواهند شد و این دو گزینه پذیرش حضور نیروهای خارجی در کشور و دوام جنگ در برابر آن‌ها خواهد بود که انتخاب هر دو گزینه برای طالبان دشوار است.
از جانب دیگر، رسول طالب گفت که در حالی که طالبان حاضر به مذاکره نیستند، اما حضور هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه به نفع مردم است و قدرت و اقتدار حوزه جمهوریت را نشان می‌دهد.
به گفته او، هیئت مذاکره‌کننده دولت منتظر سیاست و برنامه‌های سایر کشورها نیست و براساس آن مذاکره کند.
رسول طالب تأکید کرد که از وضعیت «رکود» مذاکرات عبور خواهد کرد و بحث‌های جنجالی و پیچده پیش روی هیئت مذاکره کننده دولت است.
این عضو هیأت مذاکره‌کننده دولت خواستار حمایت از موضع هیأت مذاکره‌کننده دولت شد.
او گفت که طالبان در دور اول مذاکرات تلاش کردند که در بین هیئت مذاکره‌کننده دولت رخنه کنند و نفاق بپاشند. او مصداق این تلاش طالبان را برای دامن زدن به بحث «مذهب جعفری» خواند.
رسول طالب آتش‌بس را اولین اجندای هیئت مذاکره‌کننده دولت برای مذاکرات خواند و گفت که این موضوع در آخرین فهرست پیشنهادی اجندای طالبان برای مذاکرات قرار دارد.
به گفته او، با توجه به این تفاوت راه رسیدن به صلح طولانی، پیچیده و مشکل است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا