آخرین اخبارافغانستانسیاست

طرح جالب ملک ستیز برای حکومت آینده

ساختار سیاسی نظام مورد پسند من در افغانستان؛ پارلمان ۵۰ نفری که ۲۰ تن آن از میان نخبگان و در رقابت فکری، تخصصی در زمینه‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و امور فرهنگی در رقابت شفاف برگزیده شوند. ۲۰ کرسی پارلمان برای احزاب سیاسی ویژه شود. بقیه ده کرسی به شخصیت‌های مستقل و آزاد‌اندیش سیاسی واگذاشته شود.

ساختار سیاسی نظام مورد پسند من در افغانستان؛ پارلمان ۵۰ نفری که ۲۰ تن آن از میان نخبگان و در رقابت فکری، تخصصی در زمینه‌های حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و امور فرهنگی در رقابت شفاف برگزیده شوند. ۲۰ کرسی پارلمان برای احزاب سیاسی ویژه شود. بقیه ده کرسی به شخصیت‌های مستقل و آزاد‌اندیش سیاسی واگذاشته شود. پارلمان از پنج کمیسیون در زمینه‌های سیاست خارجی، امنیت، توسعه‌ اقتصاد، امور اجتماعی و فرهنگی شکل گیرد. دبیرخانه‌ پارلمان از گروه متخصصین حقوقی که ده تن باشند شکل گیرد. پارلمان افغانستان به نام «شورای متخصصین و سیاست‌گذاران» نامیده شود. رییس پارلمان از میان بهترین متخصصین سیاست برگزیده شود. پارلمان نیازی به دو اطاق ندارد. نقش سمبولیک سنا حذف شود.
پارلمان رییس‌ جمهور و رییس کابینه را برگزیند.
روند انتخابات و گزینش رییس‌ جمهور زیر نظر نهادهای تخصصی جهانی راه‌اندازی شود. در جهان از این نمونه‌ها زیاد هست.
سیاست خارجی و امنیت ملی را رییس‌ جمهور و سیاست توسعه‌ اقتصاد ملی را رییس‌ کابینه به عهده گیرد. کمیسیون‌های مربوط پارلمانی ناظر عمل‌کرد هر دو باشند. هر دو در برابر پارلمان متخصص پاسخ‌گو باشند. پارلمان، رییس‌ جمهور و رییس‌ کابینه برای پنج‌سال برگزیده شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا