آخرین اخبارغذا

طرز تهیه فلافل

فلافل یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در افغانستان است. البته اصالت فلافل متعلق به کشورهای عربی می‌باشد و یکی از غذاهای پر مصرف در این کشورها است.

فلافل یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار در افغانستان است. البته اصالت فلافل متعلق به کشورهای عربی می‌باشد و یکی از غذاهای پر مصرف در این کشورها است.
این غذای خوشمزه با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود، در برخی مناطق فلافل را با گوشت چرخ کرده می‌پزند. دلیل محبوبیت فلافل این است که خیلی فوری آماده می‌شود و نسبت به غذاهای دیگر قیمت بسیار مناسبی دارد.
با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می‌توانید برای ۴ نفر فلافل تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری فلافل تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.
مواد لازم فلافل
سیر ۴ حبه
نخود ۳۰۰ گرام
تخم مرغ ۱ عدد
جعفری ۱۰۰ گرام
پیاز متوسط ۱ عدد
زیره ۱ قاشق چایخوری
تخم گشنیز ۱ قاشق چایخوری
آرد نخود ۲ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به اندازه کافی
نمک ، زردچوبه و مرچ سیاه به اندازه کافی

طرز تهیه فلافل
برای تهیه فلافل خانگی توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید فلافل شما مانند فلافل بیرون شود حتما باید نخود را مدت زیادی در آب تر کنید تا کاملا نرم شود. برای این منظور نخود را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک ظرف آب تر کنید.
در صورت امکان چند بار آب نخود را تعویض کنید. پس از این که نخود شما به خوبی در آب نرم شد، آن را به همراه سیر و پیاز دو مرتبه چرخ کنید. پس از اینکه نخود را به همراه سیر و پیاز چرخ کردید ، مواد را داخل یک کاسه مناسب بریزید.
در ادامه جعفری را خرد کنید و به همراه تخم مرغ به کاسه حاوی نخود چرخ شده اضافه کنید. در مرحله بعدی آرد نخود را کم کم به مواد اضافه کنید تا مایه فلافل خودش را بگیرد. در آخرین مرحله باید طعم دهنده‌ها را اضافه کنید.
برای این منظور تخم گشنیز را به همراه زیره بسایید تا کاملا پودر شوند سپس به همراه مقداری نمک، مرچ سیاه و زردچوبه به مایه فلافل اضافه کنید. اگر می‌خواهید فلافل شما تند باشد می‌توانید مقداری مرچ سرخ تند هم اضافه کنید.
مواد را خوب زیر و رو کنید تا کاملاً مخلوط شوند و ادویه‌ها به تمام نقاط مایه فلافل برسند. پس از اینکه مایه فلافل آماده شد یک ظرف را روی حرارت قرار دهید و به مقدار مناسب روغن مایع داخل آن بریزید.
توجه داشته باشید که باید به قدری روغن مایع داخل ظرف بریزید که فلافل‌ها پس از افتادن در آن به صورت شناور در روغن سرخ شوند. پس از این که روغن داغ شد از مایه فلافل قالب بزنید و داخل روغن بیندازید.
اگر قالب مخصوص فلافل ندارید می‌توانید با دست این کار را انجام دهید. باید مقداری از مایه فلافل بردارید و مانند یک کوفته کوچک به آن شکل دهید. در پایان آن را مانند کوکوی کچالو کمی تخت کنید و داخل روغن بیندازید.
توجه داشته باشید که نباید بیش از حد ظرفیت ظرف فلافل داخل آن بیندازید زیرا اینکار باعث می شود فلافل‌ها به هم بچسبد. نکته مهم دیگر این است که حرارت زیر ظرف باید خیلی ملایم باشد تا فلافل‌ها به طور کامل مغز پخت شوند.
به همین ترتیب تمام فلافل ها را سرخ کنید و داخل یک ظرف جالی‌دار بریزید تا روغن اضافی صاف شود. پس از این که فلافل‌ها به طور کامل آماده شد آن را به همراه بادنجان رومی خرد شده ، خیارشور ، کچالو سرخ کرده ، ساس کچپ یا ساس ام و نان برگر نوش جان کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا