آخرین اخبارایرانجهانسیاست

ظریف: حمایت سیاسی اروپا از برجام کافی نیست


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در دیدار با یک مقام اتحادیه اروپا گفته که در وضعیت کنونی، حمایت سیاسی اروپا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) کافی نیست.

آقای ظریف به میگل آریاس کانیته مسئول انرژی اتحادیه اروپا که به تهران سفر کرده، گفته که این اتحادیه برای تداوم همکاری اقتصادی با ایران، باید گام‌های عملی بیشتری برداشته و سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران افزایش دهد.

وزیر امور خارجه ایران به انصراف بعضی شرکت‌های اروپایی از همکاری با ایران بعد از اعلام خروج امریکا از «برجام» اشاره کرده و افزوده، این اقدامات با تعهد اتحادیه اروپا به اجرای برجام هم‌خوانی ندارد.

دیدار مقام‌های ایرانی و اروپایی در چارچوب مذاکرات فشرده برای حفظ برجام بعد از خروج امریکا انجام می‌شود

دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا، در روز هشتم می (۱۸ ثور) ضمن اعلام خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران، گفت که تحریم‌های هسته‌ای امریکا علیه ایران هم که براساس برجام تعلیق شده بود، دوباره اعمال خواهد شد.

در پی این اقدام، اتحادیه اروپا اعلام کرد که همچنان به تعهداتش نسبت به برجام پایبند است و سه قدرت اروپایی حاضر در این توافق (فرانسه، بریتانیا و آلمان) در بیانیه‌ها و سخنرانی‌های مقامات خود بارها از لزوم حفظ برجام سخن گفتند.

اما در روزهای گذشته شماری از شرکت‌های اروپایی طرف حساب ایران مانند توتال و زیمنس اعلام کرده‌اند که به دلیل نگرانی از تحریم‌های ثانوی امریکا قادر به ادامه همکاری با ایران نخواهند بود.

تحریم‌های ثانوی آن دسته از تحریم‌های امریکا است که کشورهای دیگر و شرکت‌های غیر امریکایی را در صورت معامله با ایران هدف قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا