آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

واکنش‌ها به ترور روان:

عاملان ترور خبرنگاران مجازات شوند

ترور نعمت‌الله روان گوینده پیشین طلوع نیوز در ولایت قندهار به مثابه یک بمب در رسانه‌ها انفجار کرد و واکنش‌های زیادی را در میان نهادهای حامی خبرنگاران، حکومت و شهروندان در پی داشته است.

رسول شهزاد _خبرگزاری دید
به گزارش خبرگزاری دید، ارگ ریاست‌جمهوری امروز پنجشنبه ( ۱۶ ثور) با نشر خبرنامه‌ای این رویداد را محکوم کرده است. در اعلامیه‌ ارگ آمده است که تروریستان با انجام این وحشت، نمی‌توانند آزادی بیان را محدود، صدای مردم را خاموش و اراده‌ محکم مردم را ضعیف کنند.
در اعلامیه ارگ، گروه طالبان مسئول ترور نعمت‌الله روان خوانده شده و تأکید گردیده که این گروه باید درک کند که تداوم جنگ و خشونت بر علیه مردم، خلاف دستورات اسلامی و انسانی بوده و راه معقول نیست.
ارگ ریاست‌ جمهوری افزوده است که تداوم جنگ علیه مردم باعث پیچیده ‌شدن بحران و ضایع‌شدن فرصت‌های صلح می‌شود.
وزارت امور داخله نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تروریستان به ادامه جنایات شان، نعمت روان خبرنگار و گوینده تلویزیونی را در ساحه حوزه چهاردهم شهر قندهار به شهادت رساندند.
در اعلامیه وزارت داخله آمده است که گروه‌های تروریستی با انجام این‌چنین جنایات و حملات، آزادی بیان و صدای رسای خبرنگاران را محدود ساخته نمی‌توانند.
اعلامیه افزوده: ما خود را متعهد به حفاظت از آزادی بیان و تامین امنیت خبرنگاران می‌دانیم. نیروهای امنیتی در ماه‌های پسین به اساس اطلاعات، ده‌ها مورد تهدید علیه خبرنگاران را خنثی نموده‌اند و نیز تعدادی از تروریستان و شبکه‌های دخیل در ترور و قتل خبرنگاران و فعالین مدنی بازداشت گردیده و به پنجهٔ قانون سپرده شده‌اند.
نهاد حمایت ‌کننده‌ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نهادهای امنیتی باید در نخست رابطه‌ میان قتل نعمت‌الله روان و فعالیت روزنامه‌نگاری او و سپس رابطه میان تهدیدهای اخیر گروه طالبان و این قتل را مشخص و روشن کنند.
به نقل از اعلامیه، او در حالی ترور شده است که اخیراً خبرنگاران در ولایت قندهار توسط گروه‌های تروریستی تهدید شده‌اند. نی تأکید کرده است: «قتل آقای روان در حالی اتفاق می‌افتد که تعدادی از خبرنگاران در قندهار گفته‌اند که از جانب نهادهای امنیتی معلوماتی دریافت کرده‌اند که تعدادی از خبرنگاران زیر تهدید جدی گروه‌های تروریستی قرار دارند».
با این حال، این نهاد با محکوم‌کردن قتل روان افزوده است که اگر حکومت افغانستان در زمینه‌ تأمین امنیت خبرنگاران کاری انجام ندهد، «دشمنان مردم افغانستان» هرازگاهی از جامعه‌ رسانه‌ای کشور قربانی می‌گیرند و این وضعیت ضربه‌ مهلکی بر پیکر جامعه‌ رسانه‌ای و آزادی بیان وارد خواهد کرد.
در همین حال، کمیته‌ مصئونیت خبرنگاران افغانستان نیز ترور نعمت‌الله روان را محکوم کرده و از حکومت خواسته است که این رویداد را به‌صورت جدی پیگیری کند تا عاملان قتل شناسایی و به پنجه‌ قانون سپرده شوند.
در اعلامیه‌ای که از سوی این نهاد به نشر رسیده، آمده که او یک روز پس از تهدید رسانه‌ها توسط گروه طالبان ترور شده است.
در اعلامیه تأکید شده است که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای اهداف غیرنظامی‌اند و حکومت افغانستان و سازمان ملل متحد باید در خصوص حفاظت و حمایت از خبرنگاران اقدامات جدی کنند تا خبرنگاران در فرآیند صلح آسیب نبینند.
از سویی هم، این نهاد از حکومت خواسته است که به قضایای قتل‌های هدفمند خبرنگاران رسیدگی کند.
کمیته‌ مصئونیت خبرنگاران افغانستان از خبرنگاران نیز خواسته است که در شرایط حساس کنونی در رفت‌وآمدهای‌شان و تهیه گزارش از محلات، رهنمودهای مصئونیتی را به‌صورت جدی تطبیق کنند.
گروه طالبان هر نوع دست داشتن در این قتل را رد کرده است.
نعمت‌الله روان پیش از چاشت امروز در ساحه‌ «چوک شهید احمد ولی» در مربوطات حوزه‌ چهاردهم امنیتی شهر قندهار ترور شده است.
این درحالی است که در ماه‌های اخیر ترورهای هدفمند و به ‌ویژه ترورهای خبرنگاران در کشور افزایش یافته است. ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان گروه طالبان در رشته‌توییتی گفته بود که از چند روز گذشته به این طرف، شماری از رسانه‌ها دست به نشر پروپاگند علیه این گروه و نشرات یک جانبه زده‌اند.
او تهدید کرده بود که در صورت نشر خبرها و گزارش‌های یک‌جانبه و «معلومات نادرست»، «مسئولیت اقدامات بعدی به مسئولان و کارمندان رسانه‌ها بر می‌گردد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا