آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاستصلح

عبدالله و غنی؛ کدام تکت در موقف برتر قرار دارد؟

تنها ابزاری که در اختیار آقای غنی قرار دارد، امکانات دولتی و ابزار تقلب در انتخابات است. آقای غنی چون زمام‌دار برحال کشور است، به نسبت سایر نامزدان دسترسی بیشتری به امکانات دولتی و ابزار تقلب دارد

امروز جمعه(۱سنبله) سرانجام، محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی به تکت انتخاباتی« ثبات و همگرایی» به نامزدی داکتر عبدالله پیوست. پیش‌نویس توافق‌نامه پیوستن حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق در چند روز گذشته نهایی گردیده بود که در نهایت آقایان عبدالله و محقق به توافق رسیدند.
پیش از این، آقای محقق معاون دوم دسته انتخاباتی« صلح و اعتدال» به نامزدی محمد حنیف اتمر بود. تکت انتخاباتی صلح و اعتدال، پس از بروز اختلافات درون‌تیمی، اعلام کرد که برای این دسته انتخاباتی صلح در گام نخست اولویت دارد و تیم انتخاباتی« دولت ساز» به نامزدی محمد اشرف غنی، از امکانات دولتی استفاده کمپاینی می‌کند و در پی مهندسی انتخابات ریاست جمهوری است.
قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم ماه میزان سال روان برگزار شود. تیم انتخاباتی دولت ساز نیز مذاکراتی با آقای محقق داشت که در نهایت، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، به ثبات و همگرایی پیوست. در انتخابات ریاست جمعهوری سال ۲۰۱۴ محمد محقق، معاون دوم تیم انتخاباتی« اصلاحات و همگرایی» به نامزدی عبدالله عبدالله بود. حتا گزارش‌هایی وجود دارد که ممکن هر دو شاخه حزب وحدت به رهبری محمد کریم خلیلی و محمد محقق« وحدت» کنند. بسیاری از اعضای تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به تیم دولت ساز پیوستند. گفته می‌شود تکت انتخاباتی صلح و اعتدال، دوباره سر وسامان نخواهد گرفت. با پیوستن معاون دوم ریاست اجرایی به تیم ثبات و همگرایی، می‌توان گفت که موقف داکتر عبدالله نسبت به آقای غنی بهتر است. جنرال عبدالرشید دوستم که اکنون از متحدان انتخاباتی عبدالله می‌باشد، در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ بانک رای آقای غنی بود. آقای دوستم و محقق در تکت انتخاباتی داکتر عبدالله بدون شک هر دو بانک رای هستند. همسویی محقق با عبدالله، سبب خواهد شد که رای خلیلی و محقق پراکنده نشود. آن طرف در تکت انتخاباتی دولت ساز، هیچ کدام از معاونان آقای غنی در جامعه پایگاه مردمی ندارد. اگر از رهگذر تباری نگاه کنیم، رای پشتون‌ها هم یک‌دست نیست. حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور هنوز روشن نیست که آیا بار دیگر در انتخابات از آقای غنی حمایت می‌کند یانه. در انتخابات دور گذشته آقای کرزی از تیم انتخاباتی« تحول و تداوم» به نامزدی آقای غنی حمایت کرده بود.
عامل دیگری که کمک کرده است عبدالله در انتخابات آتی موقف بهتری نسبت به آقای غنی داشته باشد، عدم حمایت جامعه جهانی و امریکایی‌ها از آقای غنی است. هیچ شکی وجود ندارد که اشرف غنی در انزوا قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که شیوه‌های حکومت‌داری آقای غنی برای حامیان بین‌المللی افغانستان به ویژه امریکا قابل قبول نبوده است. گروه طالبان اعلام کرده که جلو برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را می‌گیرد. گفته می‌شود به علت حضور امرالله صالح در تکت انتخاباتی دولت ساز، اسلام‌آباد نیز از این دسته حمایت نمی‌کند. نقش طالبان و پاکستان را نمی‌توان در باره انتخابات ریاست جمهوری بی‌تاثیر خواند. گزارش‌هایی وجود داشت مبنی بر این که در سفری که آقای غنی به پاکستان رفت، اسلام‌آباد از آقای غنی خواسته در انتخابات آتی از آقای امرالله صالح عبور کند. برخی از منابع خبر می‌دهند که عطامحمد نور، رییس اجرایی جمعیت اسلامی و محمد یونس قانونی هم از تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی حمایت خواهند کرد. اگر این اتفاق واقع شود، بدون شک می‌توانیم شاهد شکل‌گیری دوباره« ایتلاف ملی نجات برای افغانستان» باشیم. دست کم دو سال پیش ایتلاف ملی نجات برای افغانستان، اعلام موجودیت کرده بود. اعضای درشت این ایتلاف سیاسی، عطامحمد نور، جنرال عبدالرشید دوستم و حاجی محمد محقق بودند. تنها ابزاری که در اختیار آقای غنی قرار دارد، امکانات دولتی و ابزار تقلب در انتخابات است. آقای غنی چون زمام‌دار برحال کشور است، به نسبت سایر نامزدان دسترسی بیشتری به امکانات دولتی و ابزار تقلب دارد. از رهگذر رای هم اگر محاسبه شود، وضعیت عبدالله بهتر از آقای غنی خواهد بود.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا