آخرین اخباراجتماعافغانستانتحلیلسیاست

عدالت از عینک اشرف غنی؛ آغاز کمپاین‌های انتخاباتی و توجه به دشت برچی

اکنون که کمپاین‌ها در حال آغاز شدن است، ۱۵ پروژه در دشت برچی نیز افتتاح شد، در حالیکه در ۵ سال گذشته غرب کابل به باد فراموشی سپرده شده بود.

حکومت وحدت ملی که از بدو تشکیل با مشکلات متعدد و چالش‌های گوناگون مواجه بود، با میانجیگری جان کری وزیر خارجه امریکا و با شعارهای «هیچ افغان از افغان دیگر کمتر نیست» به میان آمد. با رویکار آمدن این حکومت و آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی، مشکلات بیشتر از گذشته عمیق شد و گره سر گره، کور گره به وجود آورد.
همه به یاد دارند که غنی در همان اوایل کمپاین‌های انتخاباتی و آغاز ریاست جمهوری وعده‌هایی را مبنی بر برابری قومی، رفع تبعیض سمتی، قومی، زبانی و مذهبی اعلام کرد که به مرور زمان دیده شد تحقق این وعده‌ها در ذهن مردم خیال خامی‌ست که نمی‌توان شاهد آن بود. پاکسازی قومی از مواردی است که غنی در طول پنج سال حکومتش به خوبی روی آن تمرکز کرد و در تحقق آن موفق جلوه کرد. گاه مجرم با اهدای مدال افتخار مشاور و سفیر تعیین شد و گاه بیگناهی به جرمی که هرگز آن را مرتکب نشده، به کنج زندان گرفتار گردید.
در کنار موارد یاد شده، تبعیض در تعیین و تطبیق پروژه‌ها از موارد دیگری است که غنی به شدت روی آن تمرکز کرده و شعار «هیچ افغان از افغان دیگر کمتر نیست» را سرپوش گذاشته است که مختصراً به آن می‌پردازیم.
۱: ساحه کارته نو و احمدشاه بابا کابل: ۸۷ پروژه با هزینه هشتاد و شش میلیارد افغانی.
۲: ساحه خیرخانه و تایمنی کابل: ۵۹ پروژه با هزینه ۴۳ میلیارد افغانی.
۳: پروژه کوچک برق ۳۰ میگاوات قندهار: برای این پروژه سه میلیارد افغانی اختصاص یافته است.
۴: دشت برچی ناحیه ۶ و ۱۳: ۲۳ پروژه با هزینه دو میلیارد افغانی.
ساحه‌ دشت برچی که شامل ناحیه‌ سیزدهم و قسمتی از ناحیه‌ ششم شهرداری کابل می‌شود، یکی از پرجمعیت‌ترین منطقه‌های شهر کابل است. بر اساس آماری که داکتران بدون مرز ارائه کرده است، دشت برچی بیش از ۱ملیون و دوصدهزار نفر نفوس دارد، اما عدالت غنی و حکومت وی دو میلیارد افغانی را برای تطبیق پروژه‌ها در این ساحه اختصاص داده است.
در اکثر ساعات روز یگانه سرک دشت برچی شاهد ازدحام ترافیکی سنگین می‌باشد. با این حال حکومت برای ارائه خدمات شهری برای باشندگان ناحیه‌ سیزدهم شهر کابل «طرح به‌سازی دشت برچی» را روی دست گرفت و این طرح در ششم جدی سال ۱۳۹۵ روی میز غنی قرار گرفت. مسئولیت اجرای این طرح در نشستی به تاریخ ۱۵ جدی ۱۳۹۵ به‌ وزارت شهرسازی و مسکن و شهرداری کابل سپرده شد، اما جنبه عملی به خود نگرفت.
در حالی که باشندگان دشت برچی بارها از نارسایی‌های حکومت و شهرداری کابل صدای نارضایتی خود را بلند کردند و اظهار داشتند که حکومت غنی نسبت به غرب کابل تبعیض قایل است، اما هیچگاه صدای آنان شنیده نشد و بیشتر از پیش مورد فراموشی قرار گرفتند. با این همه کار پانزده پروژه انکشافی به ارزش بیش از یک میلیارد افغانی به عنوان بخشی از طرح جامع به‌سازی دشت برچی قبل از ظهر امروز توسط سرور دانش افتتاح شد.
اینک که در آستانه فرا رسیدن کمپاین‌های انتخاباتی قرار داریم و تا سه روز دیگر این روند به گونه رسمی آغاز می‌شود، اشرف غنی عملکرد‌های خود را رنگ بخشیده و به سرعت عزل و نصب می‌کند و پروژه‌ها را افتتاح می‌نماید که در برخی موارد یک پروژه‌ را برای چندمین‌بار افتتاح کرده است. اکنون که کمپاین‌ها در حال آغاز شدن است، ۱۵ پروژه در دشت برچی نیز افتتاح شد، در حالیکه در ۵ سال گذشته غرب کابل به باد فراموشی سپرده شده بود.
در این اقدامات به خوبی مشاهده می‌شود که تمرکز کمپاینی جریان دارد و خاک پاشیدن به چشم مردم است.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا