آخرین اخباراسلایدشوافغانستاندیدگاهسیاست

عطامحمد نور به کابل آمد، یخ سیاست در پایتخت آب می‌شود

عطامحمد نور بدون شک چهره‌ای است که در تعاملات سیاسی کشور در سطح ملی تاثیرگذار است و مسئله انتخابات، روند صلح و برخی جنجال‌های سیاسی اخیر با حضور و رای او جهت تازه خواهد گرفت.

عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی صبح امروز وارد کابل شد. آقای نور چند ماهی بود که در مزارشریف مصروف دید و بازدیدهای سیاسی با اقشار و اصناف مختلف سیاسی و مردمی بود.
در زمانی که آقای نور در مزارشریف بود، با مردم متنفذ، بزرگان قومی، جوانان، فرهنگیان و اهل دانشگاه از نقاط مختلف کشور دیدارهایی داشته و برای گام‌های بعدی سیاسی در کابل آماده شده است.
موضوع سفر آقای نور به کابل هرچند در نفس خود یک رویداد خیلی عادی است، ولی چند مسئله است که حضور او را در کابل متمایز می‌سازد. او در برهه‌ای به کابل آمده که وضعیت انتخابات حساس است، روند صلح و مذاکره میان امریکا و طالبان دوباره جدی شده و پایتخت کشور شاهد دست کم دو تظاهرات در چند روز اخیر بوده است.
حضور آقای نور اما در کابل مهم پنداشته می‌شود، چون در گذشته نشان داده، زمانی که در کابل است بازار سرد و یخ زده سیاست در پایتخت کشور گرم شده و یخ آن آب می‌شود. سفرای کشورهای مختلف، رهبران سیاسی، چهره‌های ملی و مردمی و طرف‌داران تکت‌های انتخاباتی نزد او می‌آیند. در این دیدارها مسایل مهم ملی و بین‌المللی مطرح می‌شود و بازار سیاست از انجماد به غلیان می‌رسد.
عطامحمد نور بدون شک چهره‌ای است که در تعاملات سیاسی کشور در سطح ملی تاثیرگذار است و مسئله انتخابات، روند صلح و برخی جنجال‌های سیاسی اخیر با حضور و رای او جهت تازه خواهد گرفت.
نقش او در مسایل انتخاباتی و روند صلح کاملاً تاثیرگذار است. او می‌تواند از کتله‌های عظیمی از مردم افغانستان از اقوام و احزاب و سمت‌های مختلف کشور نمایندگی کند. آقای نور در میان جوانان ولایات مختلف هواداران زیاد دارد. او می‌تواند مردم را بسیج کند، و همان گونه که در گذشته نشان داده در چنین شرایط حساسی به عنوان یک محوریت بزرگ سیاسی مطرح بوده و تحرک سیاسیون با حضور او بیشتر می‌شود.
مسئله مهم دیگر که حضور آقای نور آن را جدی‌تر می‌سازد، موضوع اصلاحات و جمع و جور کردن جمعیت اسلامی است. این حزب که سابقه طولانی در عرصه سیاسی کشور دارد، در چند سال اخیر شاهد بیشترین تزلزل در سطح احزاب بزرگ بوده و اعضای شورای رهبری آن حتا در راه‌های مختلف رفته‌اند.
آقای نور تنها چهره‌ای از جمعیت اسلامی است که پوتانسیل بازسازی و به تحرک در آوردن ماشین سیاسی جمعیت اسلامی را دارد. او می‌تواند این حزب در حال احتضار را جانی تازه بخشد. در گذشته نیز آقای نور بوده که اعضای شورای رهبری این حزب را منسجم ساخته، تلاش کرده که کنگره آن برگزار شود و مواضع و گام‌های سیاسی آن در چارچوب یک حزب واحد عمل کند. او اکنون در کابل است و دیده شود که گام‌ها و اقدامات بعدی او هم در چارچوب جمعیت اسلامی و هم در ساختار سیاسی کشور چه خواهد بود. چنین می‌پندارم که در این برهه تلاش و توجه بیشتر او روی مسئله انتخابات و روند صلح باشد. اصلاح و بسیج جمعیت اسلامی در اولیت دوم کار سیاسی او قرار خواهد داشت چه، کار روی جمعیت اسلامی همانگونه که از پریشان حالی آن بر می‌آید به مراتب دشوار است و نیاز به اقدامات و ظرفیت خیلی زیاد دارد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا