آخرین اخبارافغانستانزنان

عفو بین‌الملل: چشم انداز زنان افغان در مرحله حساس قرار دارد

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرده است که با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان سرنوشت چشم‌انداز زنان و دختران در یک مرحله حساس قرار گرفته‌است و پیشرفت‌های ۲۰ ساله زنان افغان در معرض خطر است.


به گزارش خبرگزاری دید، سازمان عفو بین‌الملل از وضعیت گفت‌وگوهای صلح و درگیری‌های روزانه و جان‌باختن غیرنظامیان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌ است که با توجه به وضعیت کنونی و آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، این کشور به سوی وضعیتی می‌رود که در آن پیشرفت‌های ۲۰ ساله زنان در معرض خطر جدی قرار دارد.
این سازمان امروز دوشنبه ( ۳ جوزا ) در اعلامیه‌ای گفته‌ است که با آغاز برنامه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، چشم‌انداز زنان و دختران افغانستان در یک مرحله حساس قرار گرفته‌ است.
در اعلامیه عفو بین‌الملل آمده‌ است: «در حالی که گفت‌وگوهای صلح متزلزل می‌شود، درگیری‌های روزانه جان غیرنظامیان را می‌گیرد. در کنار خروج قریب‌الوقوع نیروهای بین‌المللی، افغانستان به سوی نتیجه‌ای پیش می‌رود که پیشرفت بیش از ۲۰ سال زنان و دختران را تهدید می‌کند».
به گفته این سازمان، زنان در دوره حاکمیت طالبان و تسلط این گروه بر بخش‌هایی از خاک افغانستان با محدودیت شدیدی از جمله ممنوعیت کار در خارج از خانه و حضور در اجتماع بدون محرم و عدم دسترسی دختران به آموزش و مراقبت‌های صحی روبه‌رو بوده‌اند.
به گفته این سازمان، از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، حقوق زنان به گونه‌ قابل توجهی بهبود یافته و اکنون ۳٫۳ میلیون دختر، مشغول آموزش‌اند و در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور فعال دارند و با وجود درگیری‌های دوام‌دار، زنان افغان به وکالت، داکتری، آموزگاری، روزنامه‌نگاری، ورزش و بخش‌های دفاعی و امنیتی مشغول هستند.
عفو بین‌الملل همچنین گفته ‌است: «حقوق کامل زنان افغان هنوز هم با موانع بزرگی روبه‌رو است، خشونت علیه آنان بسیار گسترده است و مشارکت زنان در تمام سطوح دولتی محدود است و به گفته‌ یونیسف، ۲٫۲ میلیون دختر افغان به مکتب نمی‌روند».
این سازمان با اشاره به گفت‌وگوهای صلح گفته‌ است که در ترکیب هیئت ۲۱ نفری حکومت افغانستان فقط چهار زن حضور داشته و در هیئت طالبان هیچ زنی حضور نداشت و در نشست صلح مسکو که درباره‌ افغانستان برگزار شده ‌بود در ترکیب هیئت ۱۶ نفری دولت، تنها یک زن بود.
با این حال، عفو بین‌الملل از جامعه جهانی و حکومت خواسته‌ است تا نگذارند حقوق زنان در روند صلح افغانستان معامله شود.
گفتنی است که با آغاز مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان نگرانی‌های زیادی در مورد نقش و جایگاه زنان، آزادی بیان، رسانه‌ها و سایر موارد که در طول این بیست سال رشد کرده و امروزه به یک ارزش مبدل شده، وجود دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا