آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

عوامل نفوذی مخفی طا-لبان کابل را تصرف کردند

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید
سه و نیم ماه پس از خروج نظامیان خارجی و فروپاشی دولت جمهوری اسلامی افغانستان، وال‌استریت جورنال در گزارشی گفته است که افراد نفوذی طا-لبان با ریش‌های تراشیده و عینک‌های آفتابی سال‌ها در نهادهای دولتی و سازمان‌های بین‌المللی نفوذ داشتند و نقش اساسی را در تصرف شهرها، به‌ویژه کابل بازی کردند.
سه و نیم ماه پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و سقوط دولت جمهوری اسلامی به دست طالبان، روزنامۀ وال استریت جرنال اکنون در گزارشی روشن کرده است که افراد نفوذی طا-لبان در داخل وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دانشگاه‌ها در سقوط بدون مقاومت شهرها و پایتخت این کشور نقش «چشمگیر» داشتند.

شماری از مقام‌های طا-لبان به این روزنامه گفتند که ماموران مخفی طا-لبان با پتلون، لباس‌های غربی، ریش‌های تراشیده و عینک‌های آفتابی، سال‌ها در داخل موسسات دولتی و سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی در این کشور نفوذ داشتند.
در گزارش این روزنامه آمده که این افراد در کابل و شهرهای دیگر افغانستان در آستانه خروج ایالات متحده از نقش نفوذی خود بیرون آمده، همسایگان و همکاران خود را غافلگیر کردند. آن‌ها با بیرون‌کشیدن سلاح‌های خود از مخفی‌گاه‌ها، به طا-لبان کمک کردند تا به سرعت کنترول شهرها را به دست گیرند.
در چند هفته پیش از سقوط کابل، سایر شهرهای عمده این کشور یکی پس از دیگری به سرعت و با مقاومت اندک نیروهای دولتی تحت حمایت امریکا سقوط کردند. کابل، پایتخت این کشور نیز در ۱۵ اگست بدون شلیک یک مرمی و ظرف چند ساعت به دست طا-لبان افتاد.
بر بنیاد این گزارش سلیم سعد مقام ارشد طا-لبان که مدیریت عملیات‌های بمب‌گذاری انتحاری و قتل‌های هدفمند را در گذشته در پایتخت بر عهده داشت به این روزنامه گفته است که مأموران نفوذی ما در به دست گرفتن کنترول نقاط استراتژیک پایتخت نقش داشتند.
افراد تحت مدیریت سعد، به نام واحد «بدری-۳۱۳» وابسته به شبکه حقانی است؛ شبکه‌ای که از سوی ایالات متحده به خاطر روابط‌ با شبکه القاعده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.
این مقام طا-لبان که از دفتر فرماندهی امنیت میدان‌هوایی کابل مجهز با مانیتورهای مداربسته تلویزیونی صحبت می‌کرد، به وال استریت جورنال گفته است: «ما حتی در همین دفتر نیز افراد خودمان را داشتیم.»
در سال‌های گذشته تصور می‌شد که نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا و نیروهای مسلح دولت سابق افغانستان در برابر آدم‌هایی می‌جنگند که لباس‌های محلی می‌پوشند و ریش‌های بلند دارند و در اطراف شهرها هستند، اما حالا به نوشته این روزنامه روشن شده که شبکه‌ عملیاتی شهری طا-لبان در سقوط دولت سابق نقش اساسی داشته است.
به گفته این مقام ارشد طا-لبان، پس از فرار اشرف غنی از کابل و توقف «بحث برانگیز» طا-لبان در بیرون دروازه‌های کابل، این نیروهای نفوذی طا-لبان بودند که پایتخت را تصرف کردند.
به گفته مقام‌های طا-لبان، افراد نفوذی آن‌ها پیش از سقوط کابل کنترول برخی نهاد‌های حساس امنیتی را به دست گرفته و نیروهای امنیتی دولت سابق را خلع سلاح کرده بودند.
مقام‌های طا-لبان به این رونامه گفتند که این افراد نگذاشته‌اند محتویات داخل کامپیوتر‌های دفاتر دولتی از بین برده شود و آن‌ها همچنین از تاراج برخی نهادهای دیگر مانند انستیتوت باستان‌شناسی افغانستان جلوگیری کرده‌اند.
محمد رحیم عمری از فرماندهان نیروی بدری طا-لبان گفته است که شبکه نفوذی آن‌ها در پایتخت شامل سه بخش می‌شدند: «افراد جنگجو، افرادی که کمک مالی جمع‌آوری می‌کردند و همدستان امور تبلیغاتی».
عمری مخفیانه در تجارت نفت در کابل دست داشت. وی گفته است که او و ۱۲ نفر دیگر به یک مرکز خدمات امنیتی در شرق کابل فرستاده شدند، جایی که افسران سابق دولتی را ابتدا خلع سلاح و از تخریب رایانه‌ها و اسناد دیگر جلوگیری کردند.
طا-لبان در طول جنگ ۲۰ سالۀ افغانستان بیشتر با نیروهای امنیتی افغانستان و ایالات متحده درگیر بودند تا در مخفی‌گاه‌های روستایی.
بیشترین افراد نفوذی طا-لبان در پایتخت، مربوط به شبکه حقانی بوده‌اند که به تقویت جایگاه این گروه انجامیده و اکنون در حکومت طا-لبان دست بالایی دارند.

نویسنده

یاروسلاو تروفیمف و مارگریتا استانساتی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا