آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

قطع‌نامه معترضان:

غنی یا از حکومت کنار برود یا از نامزدی

نشست اعتراضی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و صدها تن از هواداران آن‌ها با صدور یک قطع‌نامه ۹ ماده‌ای پایان یافت.

نشست اعتراضی شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و صدها تن از هواداران آن‌ها با صدور یک قطع‌نامه ۹ ماده‌ای پایان یافت.
به گزارش خبرگزاری دید، این نشست پیش از چاشت امروز (سه‌شنبه چهارم سرطان) در ورزشگاه غازی در شهر کابل برگزار شده بود.
شورای نامزدان در قطع‌نامه‌ای که در پایان این نشست صادر کرد، بار دیگر خواستار تشکیل حکومت سرپرست و کناره‌گیری محمداشرف غنی از قدرت شد.
در قطع‌نامه، از محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور «اسبق» یاد شده است؛ زیرا به گفته نامزدان معترض، دوره کار محمداشرف غنی به عنوان رییس جمهور منتخب در اول جوزای امسال به پایان رسیده است و مطابق حکم ماده ۶۱ قانون اساسی دیگر رییس جمهور نیست.
نامزدان معترض در این قطع‌نامه یادآوری کرده‌اند در صورتی که محمداشرف غنی قصد دارد به عنوان رییس جمهور «سرپرست» به کارش ادامه دهد، در آن صورت از نامزدی خود در انتخابات ششم میزان بگذرد.
آن‌ها هم‌چنان خواستار تشکیل حکومت «سرپرست» هستند و در قطع‌نامه خود گفته‌اند که برای محدود ساختن صلاحیت این حکومت، بایستی یک میکانیزم روشن وضع شود و در سایه نظارت نامزدان و دیگر نهادهای مرتبط به انتخابات، زمینه برگزاری انتخابات را فراهم کند.
در قطع‌نامه نامزدان معترض، به جلوگیری از استفاده محمداشرف غنی از امکانات دولتی به منظور «کمپاین» انتخاباتی تأکید شده است.
هم‌چنان این نامزدان خواستار لغو تمامی تصامیم و اقدامات محمداشرف غنی پس از اول جوزای امسال در زمینه عزل و نصب مقامات و اعطای قراردادها هستند.
شورای نامزدان در قطع‌نامه خود ضمن تأکید بر انجام اصلاحات انتخاباتی، از محمداشرف غنی خواسته است که به «دخالت» خود در امور انتخابات پایان دهد.
این نامزدان، بعضی از سیاست‌های محمداشرف غنی را «نفاق‌افکنانه» توصیف کرده‌اند و خواستار توقف این‌گونه سیاست‌ها شده‌اند.
آن‌ها هم‌چنان اعلام کرده‌اند که از هر تلاش معتبر و مفید در راستای صلح حمایت می‌کنند و از حکومت می‌خواهند که در برابر تلاش‌های صلح سنگ‌اندازی نکند و این پروسه را به چالش نکشد.
دادگاه عالی در فیصله‌ای، ادامه کار محمداشرف غنی را به عنوان رییس جمهور تا برگزاری انتخابات مجاز خوانده است.
در انتخابات ششم میزان به شمول محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، هژده نفر نامزد شده‌اند. احتمال دارد میزان افراد واجد شرایط رأی‌دهی در این انتخابات تا مرز ۹ میلیون نفر برسد. بودجه احتمالی این انتخابات بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دالر تخمین شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا