آخرین اخبارسیاستمنطقه

فرستاده ویژه ایران: امریکا هنوز هم افغانستان را با ابزارهای نیابتی ناامن می‌سازد

خبرگزاری دید: فرستاده ویژه ایران در امور افغانستان می‌گوید که امریکا هنوز هم دست از سر مردم افغانستان برنداشته و با ابزارهای جنگ نیابتی و گروه‌های تروریستی مثل داعش، در پی ایجاد ناامنی در این کشور است.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه آن کشور را در هفدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان در اسلام آباد همراهی می‌کرد، گفت: برگزاری این اجلاس برای برون رفت از این بحران‌ها گام موثری بود.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس بر این نکته تأکید داشت که درست است که الان در شرایط اضطراری باید کمک‌های انساندوستانه صورت بگیرد، ولی آن چیزی که می‌تواند بر ثبات و امنیت دائمی این کشور موثر باشد، تشکیل یک دولت فراگیر و ملی و مشارکتی است. دولتی که بتواند از همه آحاد مردم افغانستان تشکیل شود و بر پایه حمایت از مردم باشد.
کاظمی قمی اضافه کرد: طبیعتاً چنین دولتی می‌تواند بر مشکلات اقتصادی و امنیتی و مشکلات دیگری که امروز مردم افغانستان با این مشکلات که ناشی از حداقل ۲۰ سال اشغالگری امریکایی‌ها است، مواجهند، فائق بیاید.
وی با بیان این‌که امریکایی‌ها امروز هم افغانستان و مردم این کشور را رها نکرده‌اند و با ابزارهای جنگ‌های نیابتی و گرو‌ه‌های تکفیری مثل داعش، شاهد بی‌ثباتی و ناامنی در افغانستان هستیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه و مسلمان و کشوری که تحت تاثیر تحولات داخلی افغانستان قرار می‌گیرد، البته فقط ایران نیست و امنیت و ثبات منطقه تحت تاثیر شرایط افغانستان است، نسبت به موضوع افغانستان و درد و رنج مردم افغانستان از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.
کاظمی قمی اظهار داشت: در اجلاس آن‌چه در دستورکار بود این‌ بود که فارغ از این‌که در شرایط اضطراری باید اقدام به کمک‌های انساندوستانه کرد، تأکید بر دولت مشارکت و فراگیر و دولت ملی بود که از همه اقشار جامعه، قومیت‌ها و احزاب سیاسی باید شکل بگیرد و این موضوع در بیانات وزیر امور خارجه (امیرعبداللهیان) به صراحت اعلام شد و مورد استقبال هم قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا