آخرین اخبارفرهنگ و دانش

فروشنده؛ فیلمی که جایزه اسکار را به دست آورد

فیلم«فروشنده» اصغر فرهادی، جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار ۲۰۱۷ را کسب کرد. آقای فرهادی در سال ۲۰۱۲ نیز با فیلم«جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شده بود.
به نقل از بی بی سی، اصغر فرهادی در اعتراض به فرمان مهاجرتی جنجال‌برانگیز دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا از شرکت در مراسم اسکار خودداری کرد، هرچند فرمان مذکور به حکم یک قاضی فدرال به حالت تعلیق در آمده است.
آقای فرهادی انوشه انصاری و فیروز نادری را به عنوان نمایندگانش برای شرکت در هشتاد و نهمین مراسم اسکار معرفی کرد.
انوشه انصاری در سالن برگزاری مراسم از طرف آقای فرهادی بیانیه‌ای را قرائت کرد: من متاسفم که امشب با شما نیستم. غیبت من به علت احترام به مردم کشورم و شش کشور دیگری است که با قانون غیرانسانی‌ که مانع ورود مهاجران به امریکا می‌شود مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند.
ترانه علیدوستی بازیگر فیلم فروشنده نیز مراسم اسکار را تحریم کرده است.
منتقدان در نقاط دیگر جهان تقریبا متفق القول از فیلم فرهادی استقبال کرده‌اند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در توییتر خود نوشته که به بازیگران و سازندگان فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن مقابل«ممنوعیت از ورود مسلمانان» افتخار می‌کند.
اصغر فرهادی در کنار فدریکو فلینی، اینگمار برگمن و ویتوریو دسیکا، یکی از چهار کارگردانی است که بیش از یک بار اسکار بهترین فیلم خارجی را برای آثارشان کسب کرده‌اند.
شماری از کارشناسان، اسکار فروشنده را تحت تاثیر فضای سیاسی امریکا می‌دانند؛ اما آنچه برای سینمای ایران اهمیت دارد، ماندگارشدن نام فروشنده و اصغر فرهادی در تاریخ اسکار و سینمای جهان است.
این نکته را نیز باید در نظر گرفت که فیلم فروشنده سال گذشته و ماه‌ها پیش از آنکه دونالد ترامپ، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شود، توانسته بود در جشنواره فیلم«کن» آلمان دو جایزه از آن خود کند و این نشان از آن دارد که به طور حتم نمی‌توان موفقیت امشب آن را صرفاً ناشی از حواشی سیاسی دانست.
ایران به همراه کشورهای، آلمان، مجارستان، آرجنتاین، اتریش، سویدن و چکسلواکیای سابق، یکی از هفت کشوری است که تا به حال دو بار برنده اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی زبان شده است.
فیلم فروشنده داستان زن و شوهری به نام رعنا و عماد را روایت می‌کند که در حال بازی در نمایش«مرگ فروشنده» آرتور میلر هستند.
در آستانه شب افتتاح نمایش، حادثه‌ای‌ رخ می‌دهد که رابطه این زوج را ناخواسته درگیر تنش و التهاب می‌کند.
فروشنده در جشنواره فیلم کن جایزه بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) را دریافت کرد.
در این جشنواره، اسکار بهترین فیلم به«مهتاب»، بهترین کارگردان به«دیمین شزل» (لا لا لند)، بهترین بازیگر مرد به«کیسی افلک» (منچستر کنار دریا)، بهترین بازیگر زن به«اما استون» (لا لا لند)، بهترین انیمیشن بلند به«زوتوپیا»، بهترین انیمیشن کوتا به«فلوت زن»، بهترین جلوه‌های ویژه بصری به«کتاب جنگل»، بهترین فیلم کوتاه به«آواز خوان»، بهترین مستند بلند به«او جی» و بهترین مستند کوتاه به«کلاه سفیدها» رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا