آخرین اخبارغذامقالات علمی-تحقیقی

«فست‌فود» به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌زند

محققان آلمانی متوجه شده‌اند واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به فست‌فود، شبیه واکنش به عفونت ها است، همچنین حتی پس از تغییر رژیم غذایی بعضی از تاثیرات مخرب آن به طور کامل در بدن از بین نمی‌رود.
مطالعه جدید محققان دانشگاه «بن» آلمان نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن به غذاهای آماده مانند یک عفونت باکتریایی واکنش نشان می‌دهد.
این محققان ادعا می‌کند این نوع غذاها فعالیت‌های التهابی معده را گسترش می‌دهند، حتی ممکن است تغییر رژیم غذایی خسارت‌های بلند مدت فست‌فود را به بدن و سیستم ایمنی به طور کامل جبران نکند.
در تحقیق مذکور به مدت یک ماه به موش‌ها غذاهای آماده غربی داده شد، این رژیم دارای چربی اشباع بالا، نمک و شکر است و بیشتر اوقات در آن میوه و سبزیجات‌تازه وجود ندارد.
«آنت کریست» یکی از مولفان این تحقیق در این باره می‌گوید: رژیم غذایی ناسالم به افزایش ناگهانی برخی سلول‌های ایمنی در خون موش‌ها منجر شد، این امر نشان دهنده دخالت سلول‌های ایمنی پیشگام در مغز استخوان است.
این فعل و انفعال به محققان نشان داد رژیم غذایی نه تنها عکس‌العمل التهابی در بدن حیوانات ایجاد می‌کند بلکه برخی ژن‌های خاص در سلول‌های پیشگام را نیز فعال می‌کند.
این سلول‌ها مسئول ارتقای ایمنی بدن هستند، جالب آن‌ که دانشمندان متوجه شدند سلول‌های مذکور دارای نوعی حافظه هستند.
از سوی دیگر در همین اواخر محققان کشف کردند که سیستم ایمنی داخلی بدن نوعی حافظه نیز دارد.
پس از ابتلای بدن به عفونت، سیستم دفاعی بدن در وضعیت هشدار می‌ماند تا بتوانند به حمله جدید سریع‌تر پاسخ دهند.
به هرحال در آزمایش، فرایند سیستم ایمنی داخلی با رژیم غذایی فست‌فود هم‌خوان شد. با بررسی سلول‌های خون موش‌ها در آن عناصر محرک التهابی (الیگومرهای چندتایی) یافت شد که مسئول شناسایی عفونت‌ها و فعال‌کردن عملکردهای سیستم ایمنی هستند.
عکس العمل التهابی به این روند با بروز دیابت، حمله قلبی و طیفی از اختلالات خود ایمنی همراه است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا